بازار سهام در تابستان اول بازگشته است

[ad_1]

معاملات سهام در روز سه شنبه با افت 2.34 درصدی به پایان رسید. از کل شاخص که به لطف آن این شاخص به سطح ثبت شده در ابتدای تابستان باز می گردد و در عین حال 1.3 میلیون واحد از کانال ابری را تخصیص می دهد. این روند نزولی در حالی ادامه دارد که کارشناسان می گویند اکثر سهام در محدوده با ارزشی قرار دارند. با این حال، عدم اطمینان و بی اعتمادی به تصمیم گیرنده مانع از تحرک خریداران می شود. از طرفی هر روز سرمایه های بیشتری از بورس خارج می شود. این فرار سرمایه دیروز به بالای 500 میلیارد تومان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار سهام در روز سه‌شنبه با افت 2.34 درصدی شاخص کل و زیان 1.3 میلیونی بیشتر از ابر کانال مواجه شد. بدین ترتیب دماسنج اصلی تالار شیشه ای به کمترین میزان خود از 20 تیرماه تاکنون رسید و معامله ادامه یافت. در آن روز، افت شدید قیمت سهام، خروج پول واقعی از این بازار را به 510 میلیارد تومان رساند که ارزشی بی سابقه از ابتدای آبان ماه بوده است. به نظر می‌رسد دلیل افت قیمت‌ها در روز گذشته کاهش بیشتر ریسک مورد انتظار در آگاهی سرمایه‌گذاران بوده است که با عدم اعتماد به تصمیم‌گیران و ناامیدی از رونق بازار حتی سرمایه‌گذاران را از بورس خارج کرده است. .

اشاره گر در پرتگاه

در بورس اوراق بهادار، شاخص کل بورس و فرابورس در روز گذشته افت محسوسی داشت. در آن روز شاخص اصلی بورس که چند روزی است به آرامی و پیوسته در حال ریزش است، ناگهان با افزایش عرضه مواجه شد و افت 30 هزاری را به ثبت رساند. قطعات در یک روز کاری این امر باعث شد میانگین موزون قیمت سهم در آن روز 2.34 درصد کاهش یابد و شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و 275 هزار برسد. قطعات. تغییر قیمت در آن روز زمانی اتفاق افتاد که با وجود کاهش مداوم قیمت ها در چند روز گذشته، به سختی کسی فکر می کرد که تعداد صف های فروش به طور ناگهانی تا این حد افزایش یابد. در همین راستا، معاملات روز سه شنبه با افزایش ناگهانی صف های فروش از 40 نماد در روز دوشنبه به 115 نماد در روز گذشته به پایان رسید. در نتیجه اشباع فروش در بسیاری از نمادهای بازار کوچک در جریان معاملات 7 دی ماه بیش از هر چیز در افت 2.33 درصدی شاخص تک نشان داد. بر اساس آمارهای ابتدای سال جاری، بورس تهران در حالی به پایان هفته نزدیک می شود که از 20 تیرماه تمام رشد خود را از دست داده است و این نگرانی وجود دارد که در روزهای آینده منفی باشد و وضعیت بدتر از آن است. به سرمایه گذاری در سهام

همانطور که در شاخص های سهام آن روز مشاهده شد، شوک وارده به بازار این بود که واکنشی تقریبا هماهنگ در نمادهای مختلف بازار ایجاد کرد. این در حالی است که در بسیاری از روزهای عادی بورس، اعم از مثبت یا منفی بودن شاخص ها، حداقل در برخی از صنایع و گروه های خاص، همیشه دلایلی وجود دارد که نشان از رونق داشته باشد. به عنوان مثال در روزهای اخیر تقویت حذف ارز ترجیحی یکی از دلایلی بود که به راحتی می توانست صف خرید طولانی در گروه کشاورزی ایجاد کند. یا اگر کمی به عقب برگردیم به رونق بانکی و معاملات گروه خودرو می رسیم که ناشی از تقویت رستاخیز برجام و جدا شدن موقت نمادهای ریالی از دلار بود. با این حال، کاهش روز گذشته می تواند بسیاری از فعالان بازار را به یاد روزهای اول تغییر روند بورس در روزهای پایانی مرداد 99 بیاندازد.

زیر پوست شباهت ها

آیا سقوط دیگری قریب الوقوع است؟ پاسخ دادن به این سوال با پاسخی کوتاه و بدون ابهام کمی دشوار است، اما به طور خلاصه می توان گفت که هر شباهتی علت تشابه نیست. معکوس شدن روز آخر بازار سهام بیشتر به دلیل مواجه شدن بازار با چندین فرصت مهم در یک روز است تا ترس فزاینده جهانی از افتادن در تله ضرر. بنابراین در حالی که فروش اواسط تابستان سال گذشته واکنشی به افزایش شدید قیمت ها در نیمه اول سال جاری و حتی سال گذشته بود، کاهش روز سه شنبه ناشی از عوامل دیگری بود. از آنجایی که بازار نسبت به سطح تاریخی خود تا کنون نزدیک به 50 درصد کاهش داشته و برخلاف ادعای رئیس سازمان بورس در روزهای اخیر، در برخی نمادها حتی 80 درصد افت را شاهد هستیم. اکنون بسیاری در حال سرمایه گذاری در حوزه ضرر و زیان هستند. میل به جبران ضرر باعث عدم فروش آنها شده است و حتی با افزایش تعداد معاملات آنها به امید کسب سود، به طور فزاینده ای در دام ضرر می افتند. بنابراین، فروش فعلی را نباید صرفاً دلیلی برای واکنش به فروش سایر سهامداران یا یک واکنش احساسی تلقی کرد. با این حال، نوسانات نوسانات آن ممکن است به عنوان یک عامل مؤثر در همه شرایط، منجر به افزایش عرضه در بازار و حتی اشباع فروش شود.

ترس در صنایع بزرگ

نگاهی دقیق به روند اخبار نشان می دهد که علیرغم افت شدید قیمت ها در بورس ها، اطلاعات متمرکز بر مذاکرات هسته ای و اجرای توافق 25 ساله ایران و چین به افزایش عرضه در گروه های مختلف در این مدت کمک کرده است. دوره زمانی. در حالی که قیمت ارز در روزهای اخیر به دلیل احتیاط بازار از قیمت معامله احتمالی استقبال کرد، اعلام رسمی آغاز معامله بلندمدت ایران و چین نیز بورسیه ها را نسبت به کاهش احتمالی دلار بیشتر نگران کرد. دلیل چنین ادعایی این انتظار است که افزایش سرمایه گذاری خارجی که بر اساس قرارداد مذکور صورت می گیرد تا حدودی موجب تسهیل ورود ارز به کشور و جلوگیری از کمبود بیشتر آن در حین اجرای توافق شود.

با توجه به اینکه چنین توافقنامه ای گسترده و از نظر ابعاد متفاوت است، نمی توان به طور شفاف در مورد زمان ورود ارز به کشور صحبت کرد، اما مسلم است که افزایش سرمایه گذاری خارجی به ویژه در حوزه نفت، گاز و خودرو می تواند تسهیل کننده باشد. وضعیت ارز و کاهش ریسک سیستمیک (با فرض پایبندی طرف چینی به توافق). علاوه بر این، بسیاری بر این باورند که دور جدید مذاکرات در وین راه را برای توافق برای ادامه دستور کار صلح این کشور هموار خواهد کرد. همانطور که در گزارش های قبلی نیز اشاره شد، این امر به دلیل تاثیر روانی قوی بر بازارها می تواند منجر به افت قیمت ارز در بازار شود. این امر باعث شد تا بازار برای مدت طولانی برای اثرات احتمالی بازار سهام قبل از هر معامله آماده شود، با اشاره به این لنگر ذهنی که معامله می تواند منجر به کاهش نرخ ارز و در نتیجه سود شرکت ها شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان کاهش قیمت دلار حتی اگر کمتر از محدوده فعلی سامانه نیما اتفاق بیفتد، احتمالا چندان پایدار نخواهد بود. اما اتفاقات روز گذشته باعث شد نمادهای بزرگ بازار نتایج منفی نشان دهند. به تبع آن روز گذشته بازار سهام در حالی به پایان رسید که نمادهای «فولاد»، «فارس» و «کگل» در کنار سایر نمادهای دلاری در بازار تاثیر منفی قابل توجهی بر شاخص کل داشتند. آمار معاملات امروز حاکی از آن است که چهار گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی»، «بانک‌ها» و «کانسنگ‌های فلزی» دیروز بیشترین خروج پول واقعی از بورس و تقریباً از نظر ارزشی نزدیک به کل پول را داشته‌اند. آنها افراد خارجی واقعی هستند.

چالش در نمادهای کوچک

اما در مورد نمادهای کوچک وضعیت مانند نمادهای بزرگ بازار بود. جز اینکه با نمادهای کوچک، آنچه که شاید امید سرمایه گذاران به افزایش قیمت ها را ناامید کرده بود، ناکامی در حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بود. به گفته هاشم زارع، این کمیته هنوز برای ارز ترجیحی تصمیم گیری نکرده است و کمیته ای بین مجلس و دولت تشکیل شده است. همانطور که قبلا توضیح داده شد، حذف این ارز ضمن حذف بسیاری از رانت ها از اقتصاد کشور، می تواند در صنایع کوچک بازار مانند صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی تاثیر جدی داشته باشد. علاوه بر این، کاهش نرخ ارز در صنایع داخلی ممکن است قیمت کالاها را کاهش دهد.

جلسات تظاهرات و اعتراضات کارشناسی

نکته دیگری که در روز سه شنبه در بازار سرمایه به چشم آمد دعوت مجلس از برخی کارشناسان بازار سرمایه برای دومین بار پس از انتخابات مجلس دوازدهم بود. با توجه به اینکه انتخابات نمایندگان مجلس و تحلیف نمایندگان فعلی مجلس در سال گذشته مصادف با دوره رونق شدید و تغییر وضعیت بورس بود، نمایندگان مجلس تلاش زیادی کرده اند تا حمایت خود را از بازار به طرق مختلف نشان دهند. با این حال بورس باید راه حل هایی اتخاذ کند که به طور منطقی بحران کنونی بورس را کاهش دهد و نه حمایت ظاهری. در نتیجه برخی از کارشناسان بازار این بار دعوت نمایندگان مجلس را رد کردند. آن طور که این نمایندگان می گویند دیگر به تاثیرگذاری این جلسات اعتقادی ندارند و گفتار درمانی رسمی را برای بورس بی تاثیر می دانند. به گفته این گروه از فعالان بازار سرمایه، هر کاری که بازار باید انجام دهد قبلا انجام شده است و در صورت بازدهی باید در بازار سرمایه اقدام کرد.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تعبیر خواب برف در بهار برای زن متاهل
تعبیر خواب ماه کامل ابن سیرین
چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم؟
دنیای جذاب تخته نرد: بازی کلاسیک استراتژی و شانس
راهنمایی برای خرید پرینتر
Unlocking the World of Money Exchanges
تماس با ما