توقف جنگل زدایی تا سال 2030 سیاست واقعی یا شعار مردمی؟ – میت

[ad_1]

زمین از آخرین عصر یخبندان یک سوم جنگل های خود را از دست داده است. در همین حال، جنگل زدایی منبع 150 درصد از گازهای گلخانه ای است که در جو زمین منتشر می شود.

در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP26) در ماه گذشته، دولت ها تعهد کردند. این یک سیاست بین المللی بود که تا حدودی امیدها برای حل بحران اکولوژیکی و تغییر چشم انداز تاریک زمین را زنده کرد. هدف نهایی این بیانیه توقف کامل جنگل زدایی تا سال 2030 است تا شاید انگیزه جدیدی به مردم برای بهبود آب و هوا بدهد.

سایمون لوئیسیک دانشمند تغییرات آب و هوایی در دانشگاه لیدز در بریتانیا می گوید: در مورد این برنامه.

در صورت اجرا، این سیاست آب و هوایی یک دستاورد بزرگ در زمینه انتشار دی اکسید کربن، تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست خواهد بود. زیرا بیش از نیمی از گونه های جهان در جنگل های استوایی زندگی می کنند.

با این حال، این سیاست دارای اشکالاتی است. از جمله اینکه سازمان های بین المللی قبلاً نیز اظهاراتی مشابه این تعهد کرده اند و اکثر آنها بی فایده بوده است.

جنگل زداییآتش سوزی در جنگل های کیپ تاون، آفریقای جنوبی (2021)

تعهد جدید چیست؟

این تعهد زیست محیطی در اجلاس آب و هوا در نیمه اول نوامبر سال گذشته اعلام شد و به امضای رهبران 141 کشور (بیش از 70 درصد کشورها) رسید. این کشورها متعهد شده اند تا سال 2030 جنگل زدایی و فرسایش را متوقف و معکوس کنند و در عین حال توسعه پایدار و بهبود زندگی روستایی را دنبال کنند.

نکته مهم در مورد این تعهد این است که برخلاف موارد مشابه قبلی، تنها بر جنگل زدایی غیرقانونی تمرکز نمی کند، بلکه همه انواع جنگل زدایی را پوشش می دهد. بودجه این برنامه شامل 12 میلیارد دلار بودجه عمومی و 7.2 میلیارد دلار از بخش خصوصی است که 7.1 میلیارد دلار آن برای حمایت از جوامع محلی و جنگل نشینان و نقش آنها به عنوان جنگلبان اختصاص می یابد.

جنگل زدایییکی از دلایل اصلی تخریب جنگل ها، تبدیل آن به مرتع برای تولید گوشت مورد نیاز انسان است.

یک تعهد جدید چه تأثیری می تواند داشته باشد؟

تأثیرات جنگل زدایی بر همه مسائل اقلیمی، از تغییرات آب و هوایی و امنیت آب گرفته تا حیات وحش و رفاه جوامع بومی، بر کسی پوشیده نیست. بر اساس گزارش موسسه منابع جهانی (WRI)، اگر کشورهای درگیر تا سال 2030 جنگل‌زدایی را متوقف کنند، مساحت 33 میلیون هکتار جنگل (تقریبا معادل مالزی) نجات خواهد یافت. همچنین از انتشار 19 میلیارد تن دی اکسید کربن جلوگیری می کند.

آدریانا راموسرئیس سیاست و هماهنگی حقوقی موسسه ISA در برزیل می گوید:

این تعهد نقش کلیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد داشت. به عنوان مثال، زمانی که برزیل انتشار کربن خود را از جنگل زدایی کاهش داد، بیشترین کاهش در انتشار در سراسر جهان رخ داد. قطع جنگل‌زدایی ارزان‌ترین و به نظر من ساده‌ترین راه برای کاهش انتشار کربن است.

راموس اضافه می کند که حفاظت از جنگل ها به دلیل توانایی آنها در جذب کربن و کمک به حفظ تعادل آب و هوا در مناطق مختلف نیز در راستای این سیاست است.

جنگل زدایی

آیا این تعهد معتبر است؟

با این حال، برخی نگران این هستند که این تعهد تا چه حد باعث توقف جنگل‌زدایی می‌شود. این کشورها توانستند اعلامیه های جدی امضا کنند. با این حال، این تعهد دقیقاً مشخص نمی کند که آنها چگونه برای رسیدن به هدف برنامه ریزی می کنند و چگونه قرار است به قرارداد عمل کنند. علاوه بر این، مقرراتی وجود ندارد که در صورت عدم موفقیت کشورها در مهلت مقرر چه اتفاقی می افتد.

جو بلکمنمدیر موسسه جهانی شاهد برای سیاست گذاری و حفاظت از جنگل می گوید:

اگر رهبران کشور در مورد توقف جنگل زدایی جدی هستند، باید قوانین ملی قوی برای ممنوعیت و جرم انگاری شرکت ها و مؤسسات مالی برای حمایت از تعهد وضع کنند.

سایمون لوئیس او معتقد است که این تعهد برنامه ای برای نحوه پاسخگویی دولت ها به خواسته هایی که محرک اصلی جنگل زدایی هستند ارائه نمی دهد. او می گوید:

اگر جلوی تقاضای فزاینده برای محصولات جنگلی را نگیرید، در نهایت کسی پیدا خواهد شد که آنها را تامین کند. این در نهایت می تواند منجر به جنگل زدایی در کشورهایی شود که معاهده را امضا نکرده اند. در نتیجه تغییرات قابل توجهی در جهان وجود ندارد.

بسیاری بر این باورند که بیانیه مشابهی که در سال 2014 در نیویورک بیان شد، مطابق با دیدگاه او نبود. هدف این بیانیه کاهش جنگل‌زدایی تا سال 2020 به نصف و توقف آن تا سال 2030 بود. در حالی که از آن زمان تاکنون جنگل زدایی افزایش یافته است. اخیراً گزارشی در مورد بیانیه نیویورک منتشر شد که در آن به این نتیجه رسیدند که اکثر کشورهای تحت پوشش جنگل قادر به دستیابی به اهداف تعیین شده در این بیانیه نیستند.

سایمون لوئیس در مورد آن می گوید:

با این حال، عهد جدید با اعلامیه نیویورک متفاوت است. زیرا این بار کشورهای بیشتری آن را امضا کرده اند و از منابع مالی و مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات حمایت می کند. این تعهد نسبت به سال 2014 در سطح بالاتری قرار دارد.

بیانیه مشترک ایالات متحده و چین که در هفته دوم اجلاس اخیر اقلیم صادر شد نیز به تعهد جدید اشاره کرد. هر دو کشور متعهد شده اند با اجرای موثر قوانین خود برای جلوگیری از واردات غیرقانونی از جنگل زدایی غیرقانونی جلوگیری کنند.

لویی می گوید:

من هرگز ندیده ام که چین در مورد جنگل زدایی در سراسر جهان صحبت کند. چین یک دوره انتقالی برای جنگل ها را پشت سر گذاشته و در حال گسترش جنگل های خود است.

اتحادیه اروپا همچنین قوانینی برای توقف جنگل زدایی (به درخواست کشورهای عضو اتحادیه اروپا) در سراسر جهان تصویب می کند. با این وجود، به نظر می رسد اندونزی از تعهدات خود عقب نشینی می کند. معاون وزیر امور خارجه گفت: این وعده به معنای توقف جنگل‌زدایی نیست، بلکه تنها به معنای جلوگیری از کاهش سطح جنگل است.

در حالی که برزیل در مورد کاهش تعهدات صحبت نمی کند آدریانا راموس پایبندی کشور به اهداف پروژه جای سوال دارد. او می گوید

برزیل در زمان های مختلف تعهدات مختلفی در مورد جنگل زدایی داده است. اما در سیاست دولت نشانه ای از اقدام جدی دیده نمی شود. ما واقعاً نگران هستیم که دولت برزیل این بیانیه را فقط برای شرکت در یک عکس یادگاری از این جلسه امضا کرده است!

چگونه می توان به اهداف تعهدات دست یافت؟

این تعهد جزئیات کمی در مورد چگونگی توقف جنگل زدایی می دهد. اما در حال حاضر اطلاعات زیادی در این مورد وجود دارد. مانند کاهش جنگل زدایی در برزیل در اواخر دهه 2000.

راموس می گوید:

ما دقیقا می دانیم که دولت ها باید چه اقداماتی را انجام دهند. اولین قدم اجرای دقیق برای جلوگیری از فعالیت های جنگل زدایی غیرقانونی است. در عین حال، باید اقداماتی برای افزایش حمایت از تولید پایدار کشاورزی و حمایت از مشاغل جدید مبتنی بر جنگل، مانند گردشگری مبتنی بر جامعه و قطع درختان پایدار انجام شود.

به گفتی راموستمایل شدیدی برای بودجه 7.1 میلیارد دلاری برای حمایت از مردم بومی و حقوق زمین محلی وجود دارد. این پول باید به طور مستقل به دست مردم بومی این مناطق برسد. تحقیقات نشان داده است که حمایت محلی هدفمند راهی مقرون به صرفه برای کاهش تغییرات آب و هوایی است. زیرا مردم بومی در مدیریت پایدار جنگل عملکرد بسیار بهتری دارند. در این میان، نکته کلیدی شناخت نقش این افراد در حفاظت از جنگل ها و لزوم حمایت از فعالیت های حفاظتی آنهاست.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تعبیر خواب برف در بهار برای زن متاهل
تعبیر خواب ماه کامل ابن سیرین
چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم؟
دنیای جذاب تخته نرد: بازی کلاسیک استراتژی و شانس
راهنمایی برای خرید پرینتر
Unlocking the World of Money Exchanges
تماس با ما