خشونت به قیمت دیپلماسی – حقوق بشر

[ad_1]

روزنامه توسعه ایرانیان: در روزهای پایانی هفته گذشته انتشار فیلمی که در آن افسر پلیس با یک زن افغان در کمپ آوارگان عسگرآباد تهران مورد آزار و اذیت قرار می گیرد بازتاب گسترده ای در شبکه ها و شبکه های اجتماعی داشت.

بر اساس گزارش های مرتبط با این ویدئو، این حادثه دو هفته پیش اتفاق افتاده و این زن یک «مادر افغانی» بوده که برای ادامه کار پسرش در کمپ آوارگان عسگرآباد و به عنوان افسر پلیس به پیشوا سفر کرده است.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

بر اساس گزارش های منتشر شده؛ این زن پس از شنیدن خبر دستگیری پسرش به اردوگاهی در عسگرآباد رفت و بر آزادی خود اصرار کرد اما مامور پلیس با او برخورد کرد و از ورود او به بازداشتگاه جلوگیری کرد.

پس از انتشار این ویدئو، بازخوردهای مردمی در شبکه های اجتماعی به حدی بود که پای مقامات ایرانی و افغانستانی را باز کرد تا جایی که حکم دستگیری این خوشنویس صادر شد.

سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق استان تهران شامگاه چهارشنبه با صدور دستور ویژه ای بر بررسی دقیق و سریع اتفاقات این قرارگاه تاکید کرد.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران نیز با ابراز تأسف از وقوع این حادثه، دستورات متعددی به معاون خود و سرپرست دادسرای نظامی شرق استان تهران از جمله تحقیقات کامل، دستگیری سریع جنایتکار، تشکیل پرونده قضایی داد. علیه وی و پس از آن اعلام نتایج تحقیقات.

سفارت افغانستان در ایران و چند مقام دیگر نیز پس از رسانه ای شدن این حادثه به این رویداد واکنش نشان دادند. گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بلافاصله پس از تماشای این کلیپ، وزارت امور خارجه افغانستان به سفارت افغانستان در تهران دستور داد تا با مقامات ایرانی تماس بگیرد.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

سفارت افغانستان در ایران نیز این حرکت را “نادرست و توهین آمیز” خواند و گفت که مقامات ایرانی قول “بررسی جدی و قانونی” را داده اند. جاوید فیصل، مشاور راهبردی شورای امنیت ملی افغانستان نیز از رفتار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انتقاد کرد.

اما این وعده ها با واکنش تند برخی مقامات در افغانستان همراه شد تا جایی که عبدالکبیر واثق، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار توئیتی مبنی بر سیلی خوردن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به این ماجرا پاسخ داد. . این زن انتقاد شدیدی کرد و نوشت: «از مهمان نوازی و مهمان نوازی گفتی، به حقوق زن در اسلام می بالید، از حسن همسایگی می گویید، این تحقیر و رفتار شماست. “هر رفتاری جوابی دارد.”

این سخنان تند به نظر می رسید سرآغاز سیاسی شدن ماجرا باشد. کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران که پیش از این وعده مجازات مجرم را داده بود، گفت: ممکن است اتفاقی که برای این زن افغان در اردوگاه عسکرآباد در شهر پیشوا افتاد، یک سناریوی از پیش تعیین شده باشد.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

تاریخچه رفتار

بسیاری از افغان های قانونی سال ها در ایران زندگی و کار کرده اند. تشکیل خانواده دادند و فرزندانشان به مدارس ایرانی رفتند. این در حالی است که هر ساله تعداد زیادی از مهاجران به صورت غیرقانونی از مرز عبور می کنند و در این گذرگاه یا دستگیر می شوند و دوباره ایران را ترک می کنند و یا موفق می شوند و در یکی از مشاغل غیررسمی مشغول به کار می شوند و در شهرهای مختلف کشور کسب درآمد می کنند. برای خانواده هایشان در افغانستان. بسیاری از این مهاجران در این مرحله مشکلات زیادی را تجربه کردند و سختی های زیادی را پشت سر گذاشتند و حتی بخشی از زندگی خود را از دست دادند. اما خطرات این شکل از مهاجرت تنها به عبور اتباع افغان از مرز ایران محدود نمی شود و اکثر کشورهای جهان با مهاجران غیرقانونی به شدت و شاید شدیدتر از ایران برخورد می کنند.

اما سال گذشته با افزایش تنش‌های سیاسی بین ایران و افغانستان، این درگیری‌ها بیشتر مورد حمله مقامات افغان قرار گرفت.

شاید حادثه اخیر بیش از اینکه برخورد بی تفاوتی مقامات انتظامی با مهاجران افغانستانی نشان دهنده عدم آموزش کافی ماموران در برخورد با هر انسانی اعم از اتباع ایرانی و مهاجر باشد.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

با این حال، رفتار ناعادلانه قصاص در چنین مواردی را نمی توان به راحتی نادیده گرفت. چرا که این درگیری ها همواره پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک زیادی دارد و موقعیت ایران را در منطقه به طور فزاینده ای تهدید می کند. با این حال، بسیاری بر این باورند که این نگرش مقامات انتظامی فراتر از مهاجران غیرقانونی تأثیر می گذارد و ایرانی ها حتی بیشتر در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.

ضرب و شتم یک دختر در آبادان توسط خانواده و نیروهای امنیتی شرکت نفت مشهد و مرگ یک مرد جوان در مشهد پس از سرکوب وحشیانه پلیس در ماه‌های اخیر توسط ماموران انتظامی علیه ایران از نمونه‌های این رفتار خشن است. شهروندان

خرداد ماه امسال آسیه پناهی، زن مسن کرمانشاهی بر اثر استنشاق اسپری فلفل و گاز اشک آور نیروهای شهری و نیروی انتظامی جان باخت. او برای جلوگیری از آسیب دیدن سقف محل سکونتش، سوار بیل مکانیکی خودروی تخریب شده می شود و توسط ماموران شهری با اسپری فلفل پاشیده می شود و از جاده تخریب خارج می شود. اما دقایقی بعد بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست می دهد. مرگ این زن بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. اما چند ماه پس از مرگ وی، پزشکی قانونی علت مرگ وی را بیماری قلبی اعلام کرد.

چندی پیش فیلم هایی در تهران منتشر شد که در آن متهمان توسط ماموران پلیس مورد ضرب و شتم، ضرب و شتم و تحقیر قرار می گیرند که واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت.

در این ویدئوها، بسیاری از متهمان معروف به “راهزن” در سطح شهر در مقابل دیدگان مردم به نمایش درآمده و مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و از آنها خواسته می شود که توبه کنند.

چند روز قبل در رشت، پلیس بسیاری از متهمانی را که در جریان درگیری در بیمارستان پورسینای این شهر دستگیر شده بودند، به شهر بازگرداند.

این موارد که تصاویر آن به صورت رسمی و غیررسمی در فضای مجازی منتشر شد، شاید بیش از برخورد بی رحمانه ماموران نیروی انتظامی با مهاجران افغانستانی را نشان می دهد و نشان می دهد که مأموران در برخورد با هیچ شهروندی از جمله اتباع ایرانی آموزش کافی ندیده اند. مهاجر

بسیاری از مردم با مشاهده برخورد خشن برخی از ماموران از سوی پلیس ترسیده و وحشت زده می شوند، در حالی که پلیس باید پیام آور امنیت مردم باشد.

پلیس و مقامات قضایی، دستگاه اجرایی دولت ها برای برقراری نظم در جامعه هستند. بنابراین رفتار خوب یا بد پلیس می تواند نمادی از حکمرانی خوب و بد در جامعه باشد.

در ویدئویی که اخیرا منتشر شد، یک زن افغان پس از شنیدن خبر دستگیری پسرش به اردوگاهی در عسگرآباد رفت و بر آزادی پسرش اصرار داشت، اما یک افسر پلیس او را مورد ضرب و شتم قرار داد و از ورود او به بازداشتگاه جلوگیری کرد.

برای اولین بار در سال 1365 فرمانده وقت نیروی انتظامی از تلاش برای استانداردسازی رفتار پلیس خبر داد. دقیقا همزمان با اجرای طرح تامین اجتماعی. از آن زمان، به استثنای چند ماه، رفتار با پلیس بهبود یافته است. اما همچنان رفتارهای غیراصولی و غیرحرفه ای به ویژه در رده های پایین مشاهده می شود.

به موجب قانون، پلیس موظف است مطابق بند نهم (مخالف نبودن آزادی های مشروع)، بیستم (برابری در حمایت از قانون)، بیست و دوم (حفظ حیثیت افراد در برابر حمله)، سی و دوم ( اصل رعایت قانون در بازداشت و دستگیری، اصل سی و ششم (صدور و اجرای احکام از سوی دادگاه و طبق قانون)، سی و هفتم (اصل برائت) و سی و نهم (منع توهین) شأن و منزلت بازداشت شدگان و زندانیان) همه در فصل سوم قانون اساسی و لزوم حفظ حقوق ملت حاکی از رفتار است.

از سوی دیگر، مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، مقررات قانون احترام به آزادی های مشروع و حمایت از شهروندی، دستورالعمل حمایت از حقوق شهروندی، منشور حقوق شهروندی و محتوای تعهدات ناشی از اسناد بین المللی، مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و سیاست، که قانون ملی بر اساس ماده. 1 قانون مدنی، پلیس را موظف به رعایت حقوق بشر و حقوق متهم کرده است. اما افسران پلیس برای اجرای این قوانین و مقررات نیاز به آموزش دارند.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تعبیر خواب برف در بهار برای زن متاهل
تعبیر خواب ماه کامل ابن سیرین
چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم؟
دنیای جذاب تخته نرد: بازی کلاسیک استراتژی و شانس
راهنمایی برای خرید پرینتر
Unlocking the World of Money Exchanges
تماس با ما