آیا خوردن غذاهای چرب باعث کاهش تمرکز می شود؟

[ad_1]

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که توانایی تمرکز چندین ساعت پس از مصرف غذاهای چرب کاهش می یابد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی شواهد بیشتری از ارتباط بین روده و مغز ارائه می دهد. این مطالعه همچنین دلیل دیگری برای کاهش مصرف چربی های اشباع شده در رژیم غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده به مردم توصیه می کند که مصرف چربی اشباع شده از منابع حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ و محصولات لبنی را محدود کنند.

یک مطالعه در سال 2018 در مورد نقش چربی ها در سلامت انسان، که در مجله BMJ منتشر شد، نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را می توان با جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های غیر اشباع (از جمله روغن های گیاهی) کاهش داد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که به ارتباط بین روده فرد – به ویژه معده و روده – و مغز فرد (و عملکرد شناختی آنها) اشاره می کند. چیزی که دانشمندان آن را محور روده-مغز می نامند.

غذاهای پرچرب

در این مطالعه، محققان اثرات چربی اشباع شده بر سطوح غلظت کوتاه مدت را بررسی کردند. برای انجام این مطالعه، محققان به داده‌های جمع‌آوری‌شده در مطالعه دیگری درباره تأثیر رژیم‌های غذایی با چربی اشباع بالا بر التهاب و خستگی زنان مبتلا به سرطان نگاه کردند.

در روز ارزیابی، هر یک از 51 شرکت کننده یک آزمون عملکرد مداوم را برای تعیین درجه تمرکز خود انجام دادند. در این آزمایش غلظت، توجه ثابت و زمان واکنش اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان در مطالعه یکی از دو غذا، سوسیس بوقلمون و آبگوشت را خوردند. هر دو غذا حاوی 60 گرم (گرم) چربی بودند – یکی از غذاها حاوی چربی اشباع شده و دیگری روغن آفتابگردان بود که چربی اشباع کمی دارد. پس از پنج ساعت، شرکت کنندگان یک تست عملکرد مداوم دیگر را انجام دادند. سپس، یک تا چهار هفته بعد، شرکت کنندگان به آزمایشات بازگشتند، اما این بار رژیم غذایی خود را تغییر دادند.

قبل از روز ارزیابی، شرکت کنندگان سه وعده غذایی استاندارد خوردند و به مدت 12 ساعت قبل از خوردن یک وعده غذایی پرچرب چیزی نخوردند. دانشمندان همچنین عوامل مخربی را که می‌توانند بر سطح نسبی شناخت تأثیر بگذارند، بررسی کردند.

کاهش عملکرد شناختی

محققان دریافتند افرادی که غذاهای سرشار از چربی اشباع شده می خورند در آزمایش عملکرد ثابت بدتر عمل می کنند. به گفته آنالیز مدیسون، نویسنده اصلی این مطالعه و فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو، این مطالعه نشان داد که خوردن غذاهای حاوی چربی اشباع شده در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب، تأثیر بیشتری بر شناخت دارد. محققان همچنین تأثیر مشکلات روده را بر تمرکز افراد پس از خوردن غذاهای چرب بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه، آنها سطوح خونی نشانگرهای “اندوتوکسمی” شرکت کنندگان را بررسی کردند. این نشانگرها زمانی در خون ظاهر می شوند که سلامت روده در خطر باشد. در حالی که این مطالعه توضیح نمی دهد که چرا غذاهای سرشار از چربی اشباع شده تأثیر منفی بر شناخت دارند، مدیسون خاطرنشان می کند که خوردن این غذاها می تواند التهاب را افزایش دهد که بر عملکرد مغز نیز تأثیر می گذارد. به گفته مدیسون، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: ایرنا

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تعبیر خواب برف در بهار برای زن متاهل
تعبیر خواب ماه کامل ابن سیرین
چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم؟
دنیای جذاب تخته نرد: بازی کلاسیک استراتژی و شانس
راهنمایی برای خرید پرینتر
Unlocking the World of Money Exchanges
تماس با ما