تأثیر بودجه سال 1401 بر بورس اوراق بهادار

[ad_1]

ارو- غول های فولاد، معدن و پتروشیمی بورس تهران در معاملات روز یکشنبه با فشار فروش مواجه شدند که بودجه نوشته شده توسط دولت ابراهیم رئیسی چند نکته کلیدی داشت. افزایش قیمت بنزین برای شرکت های فولادی و معدنی به ویژه فولاد، کاهش حاشیه سود آنها. برای پتروشیمی ها نیز افزایش نرخ خوراک از 10 سنت به 20 سنت باعث افزایش هزینه تولید آنها می شود.

به گزارش فراار، در واقع با توجه به افزایش دوزهای پتروشیمی، قیمت سوخت صنعتی نیز افزایش خواهد یافت، چرا که دولت قصد دارد قیمت گاز صنعتی را تا سطح دوز پتروشیمی پایین بیاورد که برای معاملات عمومی بسیار مضر است. گاز . .

درآمد دولت از افزایش قیمت گاز صنعتی و نرخ خوراک سوخت پتروشیمی ها حدود 94 هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر بورس در بودجه 1401 این نگرانی را داشت که دولت حق استفاده از معادن و منافع خود را داشته باشد. دولت درآمدهای معدن را برای سال آینده حدود 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است در حالی که در بودجه 1400 این رقم 10 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین یکی از اقلام بودجه نیز به مالیات بر صادرات مواد اولیه و نیمه خام اختصاص دارد. سال گذشته این بند در بودجه 1400 گنجانده شده بود اما معلوم نشد منظور از مواد اولیه و نیمه خام چیست.

تاثیر بودجه 1401 بر بورس;  تاثیر بر غول های فولادی، معدنی و پتروشیمی!بورس با بودجه اصلی دولت به کجا می رود؟
فردین آقابزرگی کارشناس بورس اوراق بهادار در گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بورس تاثیر بودجه بر خود را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: منفی ماندگاری که بورس در ماه های اخیر بویژه در دو ماه گذشته احساس کرده است تا حدودی ناشی از تحلیل بسیاری از سهامداران از سالانه مالی متوالی بوده است. بازار سهام رو به وخامت گذاشت زیرا بازار سهام یک بازار پیشرو در اقتصادی است که تحولات آینده را سریعتر از سایر بازارها منعکس می کند.

وی افزود: بورس تاثیر منفی بر بودجه داشت، زیرا اگرچه بودجه در ظاهر رو به کاهش بود و هزینه های عمومی دولت کاهش یافت، اما با توجه به سرعت حامل های انرژی و میزان عرضه شرکت های بورسی به بودجه، کاهش یافت. به طور قابل توجهی افزایش یافته است که تأثیر منفی بر نتایج شرکت ها دارد زیرا هزینه تولید در این حوزه از شرکت های مواد اولیه افزایش می یابد که با افزایش نرخ حامل های انرژی صادرکننده نیز هستند که تا حدودی تخفیف های دولتی را حذف می کند. با این نرخ ها، حاشیه سود تا حد زیادی از دست می رود و این اتفاق برای اکثر شرکت های بورسی رخ می دهد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی دولت نیز 60 درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود در سال آینده درآمدهای مالیاتی دولت حدود 527 هزار باشد. از سوی دیگر همزمان با افزایش مالیات های مختلف در اقتصاد، حجم فروش کالاها و خدمات نیز کاهش می یابد که تاثیر منفی بر تولید و فروش شرکت های بازار خواهد داشت.

این فعال بورسی همچنین افزود: از سوی دیگر ابهامات موجود در بازار، وضعیت مبهم برجام و دورنمای نامشخص برای ادامه مذاکرات، نوسانات نرخ ارز، وضعیت نرخ سود و افزایش آن، نحوه تامین مالی. کسری بودجه دولت و فروش اوراق بهادار ناپدید نشده است.” و… هنوز در این مورد مبهم هستند، اگر شخصی در ابتدای سال اوراق قرضه دولتی را خریداری می کرد، تا کنون بین 25 تا 30 درصد بازدهی کسب کرده است، در حالی که بازده کل شاخص سهام در آن دوره تقریباً صفر بوده است.

آقابزرگی همچنین درباره پیش بینی تداوم معاملات سهام در فصل زمستان تصریح کرد: با توجه به واقعیت های فعلی اقتصادی به نظر نمی رسد بورس حداقل در کوتاه مدت با توجه به رکود اخیر سهام، رشد چشمگیری را تجربه کند. همچنین تصور کاهش شدید دیگری غیرممکن است، اما رکود همچنان ادامه دارد زیرا نقدینگی که قبلاً در بازار سهام وجود داشت اکنون از آن بازار خارج شده است و به بازارهایی مانند اوراق قرضه، سپرده های بانکی، سکه، طلا ضربه می زند. ، ارز و …، از بین رفتند زیرا بازدهی این بازارها نسبت به بورس در سال جاری بیشتر بود، بنابراین با توجه به شرایط فعلی بازار نمی توان تصویر روشنی داشت.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تعبیر خواب برف در بهار برای زن متاهل
تعبیر خواب ماه کامل ابن سیرین
چگونه بهترین پرینتر را انتخاب کنیم؟
دنیای جذاب تخته نرد: بازی کلاسیک استراتژی و شانس
راهنمایی برای خرید پرینتر
Unlocking the World of Money Exchanges
تماس با ما