[ad_1]
ارو- در تاریخ و در سراسر جهان افرادی بوده اند که سعی کرده اند راز رویاها را درک کنند. قدیمی ترین متن یافت شده در مورد تعبیر خواب بیش از سه هزار سال قدمت دارد و مربوط به تمدن مصر باستان است. نشانه های زیادی از این علاقه باستانی را می توان در بین النهرین، یونان و سایر تمدن ها یافت. البته آثاری که از این گذشته های دور به دست ما رسیده اند کم است، اما خوشبختانه از آن ها کاملاً محروم نبودیم.
به گزارش فرارو؛ Oneirocritica یا “تعبیر خواب” قدیمی ترین کتاب بازمانده در مورد تعبیر خواب در تمدن یونان است. این کتاب توسط شخصی به نام آرتمیدوروس دالدیانوس در قرن دوم میلادی نوشته شده است. نوشتن کتاب هایی در زمینه تعبیر خواب در یونان سابقه بسیار طولانی تری از این دارد و خود آرتمیدور در کتاب خود به برخی از آنها اشاره می کند، اما این آثار قدیمی به مرور زمان ناپدید شده اند.
این کتاب در قرن نهم میلادی (قرن سوم پیش از میلاد) در زمان خلافت عباسی توسط حنین بن اسحاق به عربی ترجمه شد و به لطف روش خاص و شرح مفصل آن، تأثیر زیادی در کار نویسندگان مسلمان در زمینه رویا داشت. تفسیر
آرتمیدوروس کتاب خود را در پنج بخش نوشت. قسمت اول به تعبیر خواب و رویاهای مربوط به افراد اختصاص دارد. در این قسمت هر آنچه که مربوط به رفتار انسان و بدن است مانند تولد و مرگ و اعضای مختلف بدن تفسیر شده است. بخش دوم اهمیت خواب را در ارتباط با اشیاء و رویدادهای طبیعی مانند پدیده های جوی و حیوانات بیان می کند. قسمت سوم نمادها را دسته بندی نمی کند و معنای انواع مختلف چیزهایی که در خواب دیده می شود را توضیح می دهد. بخش چهارم نوعی راهنمای تعبیر خواب است که توضیح می دهد که مترجم هنگام تعبیر خواب چه چیزی را باید در نظر بگیرد. در نهایت، قسمت پنجم، رویاها و تعبیر آنها را برای تکمیل بخش اشاره فهرست می کند.
در مقدمه کوتاه کتاب، چندین تفکیک به انواع مختلف رویا وجود دارد. در این بخش، آرتمیدوروس بین دو نوع کلی از رویاها تمایز قائل می شود که یکی از آنها (Onirus) می تواند رویدادهای آینده را پیش بینی کند و دیگری (Anopenion) فقط با رویدادهای روزمره و حالات بدن مرتبط است. در خود رؤیاهای نبوی تقسیم بندی وجود دارد. برای مثال، رویاهایی که مستقیماً رویدادهای آینده را نشان می دهند، با رویاهایی که به صورت نمادین و استعاری آن را نشان می دهند، متفاوت است. بیشتر کتاب تعبیر خواب به مطالعه این رویاهای نمادین می پردازد که رویدادهای آینده را پیش بینی می کنند.
آرتمیدوروس معتقد است که نحوه نگرش شخص به رویاها می تواند بر نتیجه و تعبیر آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شخصی خوابی ببیند که پیشگویی رویدادهای بد در آینده است، اگر خودش احساس خوبی نسبت به آن داشته باشد و فکر کند که خواب حکایت از اتفاقات خوشایندی دارد، تأثیر منفی رویا از بین می رود و تعبیر نادرست آن نمی شود. تحقق یابد. به نظر او با یک خواب خوب برعکس آن نیز می تواند اتفاق بیفتد که به اشتباه تعبیر می شود.
یکی دیگر از نکات ظریف کتاب آرتمیدوروس این است که او به هر رویا یک معنی نمی دهد، بلکه آن را در رابطه با افراد مختلف به گونه ای متفاوت تعبیر می کند. به عنوان مثال، اگر خواب ثروتمند دو فرد ثروتمند و فقیر را ببیند، ممکن است برای آنها معنای متفاوتی داشته باشد.
او تقریباً برای هر تفسیری که ذکر می کند، دلیل می آورد. این دلایل عمدتاً از محافل فرهنگی می آید. بنابراین، آرتمیدوروس گاهی فکر میکند که رویاهای مختلف برای افراد با فرهنگهای مختلف (مثلاً مصریها و یونانیها) معنای متفاوتی دارند، زیرا چیزهای مختلف در این فرهنگهای مختلف ممکن است معانی متفاوتی داشته باشند.
به همین دلیل کتاب «تعبیر خواب» علیرغم قدمت، نگرش خردمندانه تری به بسیاری از آثاری که در قرون بعدی نوشته شده است، دارد. او برای هر نماد فقط یک معنی را ذکر نمی کند که همیشه و همه جا ثابت است، بلکه به تفاوت های شخصی، فرهنگی و تاریخی اهمیت زیادی می دهد.
از این نظر می توان گفت که کتاب آرتمیس راه تعبیر خواب شخصی است. این بدان معناست که همه می توانند بهترین تعبیر خواب های خود باشند زیرا خود را بهتر از دیگران می شناسند و با اعتقادات و ریشه های فرهنگی خود بیشتر آشنا هستند. البته این چیزی نیست که آرتمیدور به صراحت به آن اشاره کند، اما روش و نوع نگاه او دور از چنین دیدگاهی نیست.
برای بهتر نشان دادن روش آرتمیدوروس می توان نمونه ای از تفسیر او را ذکر کرد. او در اول کتاب خود می گوید که گذشتگان غسل در خواب را نشانه اتفاقات خوب و مفید می دانستند و حق هم داشتند. اما کسانی که در آن روزگار بودند (یعنی معاصران آرتمیس) هنوز حمام کردن را نشانه ای مثبت می دانند زیرا نحوه استحمام در زمان های قدیم با امروز متفاوت بود.
در گذشته از حوض های شخصی بزرگ برای استحمام استفاده می شد، اما پس از پیدایش حمام های عمومی باید در تعبیر این خواب ها تجدید نظر کرد. حمام های عمومی شلوغ هستند و گرما رنگ بدن را تغییر می دهد و می تواند نشانه درگیری یا آسیب باشد. اما در عین حال تغییر می کند که محیط استحمام که در خواب دیده می شود آرام و زیبا باشد یا خیر و روش استحمام عادی یا غیرعادی باشد. زیرا حمام های زیبا مخصوص ثروتمندان است و این علامت مثبت است و غسل غیرعادی برای بیماران است و این می تواند علامت منفی باشد.
آرتمیدوروس جزئیات بسیار بیشتری در این مورد می دهد و حتی برخی از تجربیات خود را نیز ذکر می کند. مثلاً می گوید ورزشکاری را می شناسد که خواب می بیند دستشویی می رود اما آب پیدا نمی کند. او بعداً به یک مسابقه مهم راه یافت اما به دلیل رشوه اخراج شد. در اینجا حمام نشانه مسابقه است و کمبود آب یعنی نرسیدن به مقصد.
در همین مثال می بینید که آرتمیدور نسبت به پیشینه تاریخی و فرهنگی رویا کاملاً حساس بود و معتقد بود که کوچکترین جزئیات رویا معنایی نمادین دارد. توجه او به اهمیت تجربه در این مثال نیز مشهود است. اگرچه او از بسیاری از آثار پیشینیان خود استفاده کرده است، اما تعصبی به گفته های دیگران ندارد و از مشاهدات و تجربیات خود برای تعبیر خواب استفاده می کند.
کتاب آرتمیدوروس در حدود دویست صفحه (متاسفانه هنوز ترجمه فارسی نشده است) با ظاهر مفصل و ظریف خود مانند سفری کهن و جذاب به سرزمین رویاهاست و می تواند درک مخاطب از رویا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد و انگیزه بیشتری برای توجه بیشتر به این موضوع کند. دنیای مرموز و بیدار در آن ناشناخته. ممکن است کسی با این دیدگاه مخالف باشد که رویاها می توانند رویدادهای آینده را پیش بینی کنند. اما حتی چنین شخصی نمی تواند انکار کند که رویاها قلمرو نمادگرایی ذهن خود ما هستند و بنابراین یادگیری این نمادها می تواند راهی جذاب و ماجراجویانه برای شناخت خودمان باشد.
از این نظر، کتابی مانند Onirocritica مجموعه ای بی ارزش از خرافات قدیمی نیست، بلکه تلاشی برای درک دنیای درونی روح انسان است; تلاشی که هزاران سال در کهن ترین تمدن ها وجود داشته و همچنان ادامه دارد.
[ad_2]