از سرگیری اولین کار یک نوازنده ایرانی

[ad_1]

خبرگزاری مهر: اولین کتاب آموزش موسیقی با ساز ایرانی که در سال ۱۳۱۵ توسط علینقی وزیری از پیشکسوتان ساخت موسیقی ایرانی نوشته شده بود، دوباره در دسترس عموم قرار گرفت.

بازنشر اولین اثر نوشته یک نوازنده ایرانی

کتاب نظم نوین تار اثر مرحوم علینقی وزیری از پیشکسوتان و آهنگسازان موسیقی ایرانی که به گفته بسیاری از محققان موسیقی اولین اثر مکتوب آموزش ساز ایرانی است، توسط نشر ماهور منتشر شده است. موسسه فرهنگ و هنر.

بازنشر اولین اثر نوشته یک نوازنده ایرانی

در توضیح این کتاب آمده است: «این کتاب اولین اثری است که در کشور به یادگیری نواختن ساز ایرانی (زهی) اختصاص دارد. پیش از آن تاریخ در دوره قاجار نمونه هایی از آثار در زمینه تئوری موسیقی تنها در ایران ترجمه و منتشر شده بود. علینقی وزیری که پیش از سفر به اروپا بیشتر کتاب «تار تار» را نوشته بود، آن را در سال 1300 خورشیدی در برلین منتشر کرد.

چند سال پس از بازگشت به ایران، در سال‌های 1312 تا 1312 در تهران کتاب‌های «سرودهای مدرسه»، «دستور زبان ویولن» و «نظریه موسیقی» را در تهران منتشر کرد، اما «دستور زبان جدید» را که قسمت دوم بود و با «دستور زبان» تکمیل شد. اولین اثری است که به منظور آموزش ساز ایرانی در این کشور گردآوری و تألیف شد و در سال 1315 شمسی منتشر شد.

علینقی وزیری معروف به کلنل وزیری از نوازندگان و پیشکسوتان آهنگسازی برای اجرای ارکستر موسیقی ایران بود که از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه تاریخ موسیقی کشورمان یاد می شود.

وزیری در تهران به دنیا آمد و در نوجوانی از طریق پدر وارد ارتش شد و با موسیقی نظامی آشنا شد. او تا پایان عمر مدت ها در مناصب مختلف نظامی مشغول به کار شد و حتی به درجه سرهنگی هم رسید، اما علاقه او به موسیقی در نهایت از علاقه اش به امور نظامی پیشی گرفت و بیشتر عمرش را در موسیقی گذراند.

هنرمندی که از St. مدرسه لویی در تهران، در اوایل 30 سالگی به اروپا رفت و در آلمان و فرانسه موسیقی غربی خواند. وزیری پس از بازگشت به تهران «مدرسه عالی موسیقی» را برای آموزش موسیقی غربی تأسیس کرد. او همچنین نت‌نویسی را در موسیقی سنتی ایران ترویج کرد و برای این منظور دو نماد «عرضی» و «کرن» را ابداع کرد. وزیری اولین بار بود که در موسیقی ایرانی نت نوشت و به لطف آن و شاگردان فراوانی که تربیت کرده بود، تأثیری ماندگار بر موسیقی سنتی ایران گذاشت.

وزیری چندین کتاب مهم در زمینه موسیقی ایرانی نوشته است که از آن جمله می توان به کتاب های موسیقی نظری در زمینه زیبایی شناسی اشاره کرد. البته تنها چند آهنگ ضبط شده از این هنرمند روی صفحه باقی مانده است.

این نوازنده فقید ایرانی اولین کسی است که اعتدال برابر را در موسیقی سنتی ایران ترویج کرده است. نوآوری‌های وزیری و علاقه‌اش به ترویج روش غربی در آموزش موسیقی مورد انتقاد موسیقی‌دانان زمان او و نه تنها قرار گرفته است، اما منتقدان معتقدند وزیری تأثیری ماندگار بر موسیقی ایرانی گذاشت.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

جذابیت و اهمیت خرید پلی استیشن پلاس اکسترا
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
با سئو گروه تلگرام @SEOPREM به بالاترین سطوح ممکن در معرفی و تبلیغ محتوایتان برسید!
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
نات کوین را چگونه نقد کنیم: راهنمای جامع برای تحلیل این ارز دیجیتال
معرفی شرط بندی انفجار در بازی های آنلاین
تماس با ما