توافق تهران – کابل برای آغاز تهاتر کالا

[ad_1]

مقامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار داشت: هفته گذشته هیئتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و مواد غذایی دوطرفه انجام شد.

به گزارش ایرنا، حسین سلیمی در آخرین وضعیت تجاری ایران و افغانستان اظهار کرد: وضعیت تجارت ایران و افغانستان از وضعیتی که تقریباً تعطیل شده است خارج شده است، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

: <آته گذشته هیئتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالاهای مالایی ارائه دادیم.

سلیمی تصوران کرد: تولید افغانستان به ایران حدود 10 تا 20 میلیون دلار بوده است که در این کشور از مشکلات اخیر 2.5 میلیارد دلار بوده است.

اتاق مشترک مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: باید توازن بیشتر شود، افغانرورد یکالا‌هایی دارد. در جهت افزیش این توازن می‌توانیم برخی از این کالاها را در حوزه کشاورزی به عنوان انبه را به کشور یمر دنبه را به کشور یامر دنبه را به کشور یمر د. اگر این تصمیم به نتیجه برسد، ممکن است شرایط تجاری دو کشور به حالت عادی بازمی‌گرد.

وی تصریح کرد: رقمی که ما هنوز به حدی نرسیده است که راضی‌کننده باشد و مجموع سالیرانه آن ماننلار2بب باشد. در نه ماه امسال حدود سه ماه، کل تجارت تهران و کابل تعطیل بوده است. در شش ماه باقیمانده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل که 1.2 میلیارد دلار ثروت به افغانستان داشت که در مجموع به 2.5 میلیارد دلار سالیانه رسید، هنوز به این کشور کمتر از 1 میلیارد دلار رسیده است.

سلیمی در پاسخ به سوالی در مورد تهاتر بین دو کشور بیان کرد: در حضور هیئت افغانستانی در اتاق بازرگانی ایران، دو طرف مبنی بر انجام تهاتر و تعرفه های گمرکی دادند. کنسول‌های ما در مزار شریف از ما خواستند که در نمایشگاه‌هایی در افغانستان شرکت کرده و کالاهای می‌خواهند. بنابراین، فعالیت‌های افزایش یافته از طرف کنسولگری‌های ما در این کشور در حال انجام است.

وی افزود: به صورت کلان در مورد تهاتر و توسعه روابط تجاری با هیئت افغانستانی توافق شد و برخی از کالاهای موجود و تولیدی را در دستور کار خود قرار داد، اما روی جزئیات آن هنوز در حال بررسی هستیم.

سلیمی متذکر شد: بعد از درآمد ۴ میلیارد دلاری از آمریکا، افغانستان با مشکل مواجه است. بنابراین نمی توانم توقع داشته باشم. خرید کالا پول می‌خواهد درآمد دولت این کشور کم شده است، حتی صرافی‌ها هم تعطیل بودند که از قرار دادن فعالیت خود زرا نر ب.

ویویان ساخت: مشکلات باقی مانده است و برای قضاوت هنوز زود است. برای مثال قوانین جدید و دولت جدید شرایط جدید ایجاد شده است یا در مورد آب هیرمند، چندین مشکل وجود دارد و موضوع مقدار حقابه مطرح می شود که چندی پیش مشکلاتی برای کاهش حقابه در سیستان و چستان ایجاد شده است.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.