خطر کارمزد منظم بورس

[ad_1]

بورسیه ها به مدت چهار روز متوالی چشم انداز سبز به سالن شیشه ای دارند. اما آمار نشان می دهد که این سبزی دستوری است و محصول فشار دستوری بر موسسات مالی است. نتایج سهامداران فعال نشان می‌دهد که صندوق‌های با درآمد ثابت در روزهای اخیر نقش ویژه‌ای در بای‌بک‌ها داشته‌اند و علی‌رغم ماهیت خود، ریسک بالایی دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، معاملات روز سه شنبه در شاخص کل بورس تهران به روند صعودی خود ادامه داد و اکنون برای چهارمین روز متوالی صرافی ها منظره سبزی را بر روی تابلوی شیشه ای تالار می بینند. این نگاه سبز اما آنطور که باید، فعالان بورس را راضی نکرد، چرا که بسیاری با تکیه بر آمار و ارقام معتقد بودند که این سبزی حاصل فشار دولت بر نهادهای مالی برای حفظ قیمت سهام در محدوده مثبت تابلو است.

همچنین آمارها حاکی از آن است که در دو روز کاری اخیر تغییر مالکیت سهام به صورت قانونی از بازار حذف شده است. همانطور که از عملکرد سهامداران فعال در هر نماد نشان می دهد، صندوق های با درآمد ثابت در دو روز گذشته نقش ویژه ای در خرید سهام داشته اند. با این حال، بررسی بازده صندوق‌های با درآمد ثابت و مقررات ناقصی که بیش از یک سال است وجود دارد، نشان می‌دهد که ریسک بالقوه‌ای برای کل بازار سهام وجود دارد. عدم نظارت بر صندوق‌های با درآمد ثابت و ضعف چارچوب کنترل ریسک منجر به بازدهی منفی برخی از این صندوق‌ها و احتمال افزایش برداشت از واحدهای صنفی شده است. عاملی که ممکن است تاثیر مثبتی بر نرخ سود بازار و تاثیر منفی بر قیمت سهام داشته باشد.

خطر کارمزد منظم بورس

جای خالی حضور غیر مستقیم

افزایش قیمت ها در بازار سرمایه در سال های اخیر منجر به افزایش جزئی این بازار در چهار سال گذشته شده است. با این حال، همه ساختارها آنطور که انتظار می رفت در طول دوره بهبود نیافتند. این در حالی است که در سال های گذشته و همزمان با افزایش چشمگیر شاخص های سهام، جای خالی سرمایه گذاری های غیرمستقیم بیشتر احساس می شد که همین امر باعث شد تا توصیه های بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص لزوم سوق دادن مردم به سمت سرمایه گذاری های غیرمستقیم مطرح شود. مشکلی که در آن زمان وجود داشت این بود که سهولت دریافت کد بورسی و همگام شدن آن با رونق چشمگیر معاملات سهام، بسیاری از افراد را بر آن داشت تا بدون در نظر گرفتن شرایط سرمایه گذاری مانند آگاهی از امور مالی و نظارت مستمر، مستقیماً در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند. از نمونه کارها آنها با کاهش شاخص بورس با چرخش دماسنج سهام، نیاز به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار بیشتر و بیشتر شد که منجر به خروج بخش زیادی از سرمایه در یک سال و نیم گذشته شد، به ویژه صندوق های سرمایه گذاری مشترک. ، قابل معامله است.

اما صرف خروج سرمایه از این صندوق ها آب را به جو بازنگرداند و بورس ها وضعیت معقول تری را نسبت به گذشته به خود دیدند. در نتیجه 18 ماه گذشته در حالی می گذرد که بحران در بازار بسیاری از سهامداران را دچار زیان جدی کرده است. از سوی دیگر، این کاهش باعث شد سهامداران با یک روند نزولی بسیار فرسایشی و نوسان مواجه شوند. این نوسانات که عمدتاً ناشی از بی برنامگی مسئولین بود، با تصمیمات غیرکارشناسی و نسنجیده دامن زد. در این میان آنچه می تواند فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی را به طور جدی تهدید و دلسرد کند، ناتوانی مسئولان در بهبود وضعیت به نحو سودمند و اتخاذ تصمیمات مشمئزکننده و اغلب غیرقابل برگشت (از نظر پیامدهایی که منجر به شکل گیری شد. اعتماد به کارایی بازار سرمایه و امنیت آن تا حد زیادی از بین رفته است.

یکی از مواردی که در این دوره مغفول مانده موضوع کنترل ریسک است که در سال های اخیر به دلیل نیاز تصمیم گیران کلان و سازمان بورس و اوراق بهادار به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که در دفترچه صندوق‌های با درآمد ثابت موضوع سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک مانند اوراق قرضه و سپرده‌های 100 درصدی بانکی به چشم می‌خورد، دامنه فعالیت آن‌ها به راحتی با دستورات دولت تغییر کرده و البته این مؤسسات مالی نیز در معرض ریسک مضاعف قرار گرفته‌اند. مقامات بلندپایه بازار سرمایه با یک تلنگر، صندوق‌ها را مجبور کردند که سقف 15 درصدی و سقف 25 درصدی را برای خرید سهام در پرتفوی خود در نظر بگیرند، بنابراین برای همیشه با کنترل ریسک خداحافظی کردند، همانطور که در بسیاری از کشورهای اطراف رایج است. جهان

این در زمانی رخ داد که سقوط بازار سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر سابق را به افراد محتاط تبدیل کرد که برای افزایش سرمایه برای حفظ ارزش دارایی‌های خود نیاز به مداخله کم‌ریسک داشتند. کسانی که در دوران رونق بازار، دعوت کارشناسان بازار سرمایه را به ابزارهای کم‌ریسک‌تر مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شنیدند، سپس برای کنترل ریسک و حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کردند. تحقیقات نشان می دهد که بازار در سال های اخیر نسبت به صندوق ها نسبت به سال های اخیر خوش شانس تر بوده است. با این حال، عامل کنترل ریسک در حال حاضر جایگاه چندانی در تصمیم گیری های صندوق ندارد.

در روزهای اخیر بارها شاهد بوده ایم که نه تنها به صورت ماهانه، بلکه به صورت سالانه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت منفی بوده و این در حالی است که در بین تمامی صندوق های سرمایه گذاری، این نوع صندوق کمترین ریسک را دارد. به صورت پیش فرض. اما واقعا چه اتفاقی برای جعبه ها افتاد؟

بی ثباتی درآمد ثابت

همانطور که قبلا ذکر شد، جهش سرمایه گذاری های صندوق های ثابت در بازار سهام پس از آن اتفاق افتاد که بازار سهام شاهد حجم قابل توجهی از عرضه سهام و کاهش قیمت بود. در ابتدا، سیاست گذارانی که مردم را به بازار دعوت می کردند، در همان روزهای اول مکانیسم صندوق با درآمد ثابت را از صندوق با درآمد ثابت به صندوق با درآمد ثابت تغییر دادند و سازوکار صندوق با درآمد ثابت را به 15 درصد و سقف سرمایه گذاری سهام 25 درصد تغییر دادند. این بدان معناست که در شرایط فعلی، سه نوع صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام، مختلط (سهام و اوراق قرضه) و درآمد ثابت (اوراق قرضه و سپرده بانکی) دیگر خارج از چارچوب قانونی وجود ندارد. سقف صندوق های با درآمد ثابت را به جایی رسانده است که دیگر کوچکترین ریسکی ندارند و درآمدشان ثابت نیست. زیرا در صورت رعایت قانون هرگونه نوسان در قیمت سهام می تواند باعث نوسان شدید بازدهی این صندوق ها شود.

این در حالی است که در همه کشورهای دنیا موضوع کنترل ریسک اگرچه برای خود شرکت ها بسیار مهم است اما ناظر بازار برای کل اقتصاد نیز مورد توجه قرار می گیرد. در واقع این توجه به حدی است که کنترلی مضاعف بر موسسات مالی می گذارد و سعی می کند ریسک خود مدیران را به حداقل برساند. این در حالی است که در ایران نه تنها چنین شرطی برای ناظر بازار وجود ندارد، بلکه خود سازمان بورس در عمل سرمایه گذاران نهادی را با دستان خود به لبه پرتگاه کشانده و ریسک مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است. این رویکرد در دولت قبل اتخاذ شد و دولت فعلی ادامه می‌دهد که خالص ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها در آخرین آمار سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران نشان می‌دهد که ارزش روزانه این صندوق‌ها 383 هزار است. میلیاردها تومان و هر گونه ریسکی که متوجه آنها شود می تواند عواقب فاجعه باری برای مردم، صندوق ها و حتی بازار سهام داشته باشد.

ضررهای غیر ممکن!

همه مردم امروز بازار سرمایه را بازاری پر ریسک می دانند که در آن نمی توان خود را غرق کرد. این تنها محدود به ایران نیست و برای همه کشورها، حتی کشورهایی که نوسانات قیمتی جزئی را در اقتصاد و بازار خود تجربه می‌کنند، صدق می‌کند. اما در هر بازار مالی ابزاری وجود دارد که بازدهی نزدیک بدون ریسک را باز می گرداند. این بازار که یک صندوق با درآمد ثابت است، معمولاً به ندرت دچار زیان محدود می شود.

این امر نه تنها در بازارهایی با نرخ بهره بالا، بلکه در بازارهایی با نرخ بهره نزدیک به صفر و مدیریت ریسک داخلی ضعیف نیز صادق است. البته در ایران از دست دادن وجوه می تواند به همین موضوع مرتبط باشد. تحقیقات نشان می دهد که ضرر سرمایه گذاران در این زمینه بیشتر به دلیل کنار گذاشتن مدیریت ریسک توسط ناظر بازار است. در روزهایی که برخی از اوراق بهادار دارای سررسید بالای 24 درصد هستند و اوراق قرضه دولتی با نرخی نزدیک به 22 درصد معامله می شوند، معمولاً نباید شاهد از دست دادن وجوه باشیم، مگر اینکه آنها را در حوزه مدیریت ریسک به حال خود رها کنیم.

در حال حاضر تحقیقات «دنیای اقتصاد» تایید می کند که در اولین روز هفته جاری از مجموع 97 صندوق با درآمد ثابت، 7 صندوق یک یا چند درصد زیان دیده اند. یکی از این صندوق ها حتی به صورت یکساله ضرر کرده است، اما با توجه به حجم بالای موجودی که در دوره رونق در اختیار داشت (در صورت تداوم) امیدواریم این ضرر را جبران کند. با این حال، مشخص نیست که چرا امن ترین ابزار برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در اقتصادی که نرخ بهره واقعی به طور قابل توجهی منفی است و تورم بیش از 40 درصد است، اینقدر غیرقابل اعتماد است.

تحقیقات «دنیای اکونومی» نشان می دهد در ابتدای هفته جاری ۲۱ صندوق بازدهی سالانه کمتر از ۱۵ درصد داشته اند و ۴۱ شرکت نتوانسته اند سود سپرده های بانکی را در بازده سالانه دریافت کنند. این در حالی است که جدیدترین خریداران اوراق دولتی حدود 21.98 درصد بازدهی داشته اند. این در حالی است که در ابتدای هفته جاری بازده ماهانه کم ریسک ترین ابزارهای بازار سرمایه در برخی صندوق ها به منفی 4.5 درصد رسید.

دود در چشم همه محو می شود

اما موضوع صندوق های با درآمد ثابت تنها به ضرر آنها و کسانی که به آنها اعتماد دارند محدود نمی شود. مشکل اصلی این است که با بازده منفی این وجوه و از دست دادن سرمایه گذاران، توانایی بازخرید آنها افزایش یافته و در نتیجه آنها مجبور به فروش سهام خود در شرایط نامطلوب بازار می شوند و ممکن است اوراق قرضه آنها به پایین ترین سطح برسد. و سقف با توجه به تنظیمات پیش فرض فعلی. پایبند باشید. اما مشکل اینجاست که عدم نظارت جدی باعث شده این صندوق ها سقف یکسانی نداشته باشند و با افزایش سهام، ریسک عملیاتی افزایش یابد. از سوی دیگر، اگر مدیریت ریسک در خود صندوق ضعیف باشد، حتی با فرض نگهداری سهام در زیر این سطح، صندوق مجبور به فروش اوراق بهادار با افزایش بازخرید خواهد شد. در چنین حالتی علاوه بر افزایش عرضه سهام، عرضه اوراق بهادار در بازار بدهی نیز افزایش می یابد و کاهش قیمت آنها باعث افزایش نرخ سود می شود.

افزایش نرخ بهره باعث کاهش ارزش دارایی ها و علاوه بر قیمت اوراق، کاهش قیمت سهام می شود. این کاهش در حالی رخ می دهد که فعالان بورس طی یک سال و نیم گذشته بارها با فرض مضر بودن افزایش نرخ سود به دولت به دلیل عرضه اوراق بهادار در بازار اعتراض کرده اند. در واقع می توان گفت حتی اگر فرض اشتباه دولت مبنی بر غفلت از بورس قبلاً درست باشد، اما سازوکار بازار داخلی خود به گونه ای نیست که نرخ سود بی جهت افزایش پیدا نکند. چنین موضوعی در شرایط کنونی رونق بازار مطرح است، چرا که حمایت قانونی از بورس نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد و هر یک ممکن است با خروج اشخاص حقوقی از بورس، مجدداً افت قیمت را ثبت کنند. و در نهایت کاهش بازده وجوه، افزایش عرضه اوراق بهادار، افزایش نرخ سود و فشار بیشتر بر بورس. در این شرایط دیگر نمی توانیم از بازگشت اطمینان در بورس لذت ببریم. با توجه به مسائل مطرح شده، باید منتظر ماند و دید که آیا گوش برای کمک به سرمایه گذاران ریسک گریز در بازار سهام وجود دارد یا خیر. آیا کارگزاران بورس روشی معقول و عملی برای معکوس کردن رفتار بد پیشینیان خود دارند، یا مانند گذشته، برای تصمیماتی مانند محدود کردن حجم و دامنه نوسانات با افزودن یک مشکل به مسائل جاری، صرفاً با استفاده از “هرچه که باشد”. “خوش آمدید” فرمول زندگی در دفاتر خواهد بود؟

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

Recenzja iOS 15 i iPadOS 15 – Zomit Recenzja iOS 15 i iPadOS 15 – Zomit
معرفی وزن ورق 3 میلیمتر چقدر است
اکانت اسپاتیفای: برترین خدمت موسیقی آنلاین برای شنوندگان علاقه‌مند
بازی کازینو آنلاین شرط بندی انفجار: راهی برای پیاده کردن رویاهای شما!
کرش رویال: بهترین سایت شرط بندی برای تجربه هیجان انگیز
سایت شرط بندی کرش رویال: بزرگترین و معتبرترین سایت شرط‌بندی آنلاین
تماس با ما