دیدنی های قشم (1400) | لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس و آدرس – کجارو

[ad_1]

دیدنی های قشم را حتما ببینید

قشم یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر ایران است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی خود مانند نگینی مثال زدنی در جنوب کشور می‌درخشد. آب و هوای معتدل و مساعد این منطقه در زمستان و بهار و همچنین فرهنگ غنی ساکنان جزیره، آن را به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری جنوب کشور تبدیل کرده است که هموطنان زیادی از آن دیدن می کنند. و گردشگران از سراسر جهان.

جزیره قشم به عنوان «هفته عجایب هفته» نامگذاری شده است. دلیل این امر تنوع استثنایی آن در طبیعت است. دیدنی های قشم مانند جنگل های حرا، دره ستاره ها، غار نمکدان و تنگه چاهکوه فقط شگفتی های هفتگی نیستند. جاذبه های گردشگری قشم ممکن است در یک سفر جای نگیرد. اما بسته به علاقه و روحیه خود می توانید برای بازدید آنها برنامه ریزی کنید. در زیر گزیده ای از دیدنی های قشم را معرفی می کنیم.

آرامگاه بی بی مریم (مضمون اهل سنت)

ویرانه های آرامگاه بی بی مریم در قشم

آرامگاه بابی مریم آرامگاهی متعلق به قرن هشتم قبل از میلاد در روستایی سنتی در جزیره قشم است. این بنای باستانی به عنوان تم سنتی در بین اهالی روستا نیز شناخته می شود و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که معماری آن شبیه بناهای حکومتی سلجوقیان است.

جزایر دوست داشتنی

نمایی از جزایر جذاب از سواحل جزیره قشم

یکی از دیدنی‌های قشم، جزایر این منطقه از کشور است که به جزایری جذاب با دیواره‌های صخره‌ای و مساحتی در حدود سه هکتار معروف هستند. ویژگی منحصر به فرد این جزایر این است که می توان با ماشین یا پیاده در یک کیلومتری از آب هایشان به آنها دسترسی داشت که شرایط جزر و مدی این جزایر را به یکی از دیدنی ترین مناطق قشم تبدیل کرده است. این جزایر تقریباً 22 کیلومتر با قشم فاصله دارند و خالی از سکنه هستند. در زمان کوتاه جزر و مد، فاصله ای بین جزایر و ساحل قشم وجود دارد. در حال حاضر می توانید از بالای جزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک تماشا کنید.

بام قسم

آسمان نیمه ابری بالای بام قشم

سقف قشم در ضلع غربی جزیره قشم قرار دارد که قسمت های بالایی آن از سنگ آهک و دامنه های آن از ماسه سنگ، مارن و سیلت تشکیل شده است. این ارتفاعات در واقع فلات های نیمه مرتفعی هستند که وسعت وسیعی از جزیره را تشکیل می دهند و به دلیل چشم انداز زیبای جنگل های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس به یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی قشم تبدیل شده اند.

روستا و بندر لافت

بادگیر خانه های قدیمی روستا و بندر لافت

روستای لافت روستایی تاریخی و باستانی در شمال غربی جزیره قشم است که در نوع خود جالب و کم نظیر است. از ویژگی های این روستا خانه های مسکونی آن است که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر هستند که این روستا را به بندر بادگیرش معروف کرده است. آثار تاریخی دیگری از جمله قلعه نادری، قلعه پرتغالی ها، گنبد مادون و گورستان این روستا با کتیبه هایی با قدمت هزار سال، این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی جزیره قشم تبدیل کرده است.

سد گوران

درختان خشک شده اطراف سد گوران

در 78 کیلومتری جزیره قشم و در روستای گوران سدی به همین نام از دوران حکومت پهلوی اول وجود دارد که برخی از کارشناسان و باستان شناسان معتقدند که پایه های این بنا در زمان حکومت هخامنشیان و تاج و تخت ساخته شده است. در زمان ساسانیان آب شیرین یکی از ویژگی های این سد است که برای اهالی اهمیت و ارزش زیادی دارد.

روستای توریان

مسجد قدیمی روستای توریان

توریان روستایی در 31 کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم است که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه خلیج فارس است و به دلیل داشتن مزارع آفتابگردان و نخلستان های متعدد، چشم اندازی زیبا و مطلوب دارد.

کاسه سلخ

سنگ های رسوبی در کاسه سلخ قشم

منطقه ای در ساحل جنوبی قشم که کله سلخ نام دارد، دارای 35 کیلومتر مربع مساحت است که عاری از هرگونه پوشش گیاهی است. این قسمت از جزیره به دلیل منبع گوگرد شفابخش و چندین هزار تپه مخروطی شکل کوچک و بزرگی که به مرور زمان فرسایش یافته و تپه های ماهواره ای روی هم قرار گرفته اند، دیدنی خواهد بود.

تنگه مرتفع محمد

مسیر پیاده روی در تنگه عالی محمد

در فاصله کمی از تنگه چاهکو واقع در جزیره قشم که تنگه عالی محمد، تنگه آبنم و تنگه سنگاب آب نامیده می شود، می توان پدیده های طبیعی و زیبایی را مشاهده کرد. در انتهای مسیر این جاذبه طبیعی به گنبد نمکی نمکدان می رسید که ارزش دیدن را دارد.

غار نمک

قندیل های نمکی در ورودی غار نمک

غار نمکدان که زمین شناسان از آن به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان یاد کرده اند، پدیده ای طبیعی و بسیار زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. این جاذبه زیبا و دیدنی در داخل کوهی گنبدی شکل قرار دارد که بر روی بدنه آن می توان رگه های سفید نمک و جریان آب نمک را در سطح آن مشاهده کرد. قندیل های ایجاد شده به دلیل رطوبت زیاد جزیره و نفوذ آب به داخل غار بسیار زیبا و دیدنی است.

غار نمکی طولانی ترین غار نمکی جهان است

برای بازدید از غار نمکدان باید از جاده خاکی عبور کرد. بین جاده ساحلی و ورودی غار تقریباً دو کیلومتر فاصله وجود دارد که می توان پیاده روی کرد. ورودی اصلی غار به سمت جنوب است. برای عبور از غار تا عمق 20 متری نیازی به استفاده از چراغ قوه نیست. زیرا نور خورشید این فاصله را طی می کند. گردشگران معمولی بدون تجهیزات مناسب غار تنها تا عمق 100 متری می توانند در این غار فرود آیند. برای رسیدن به عمیق ترین نقاط غار، علاوه بر تجهیزات حرفه ای تر غار، باید مهارت های مناسب را نیز داشته باشید.

قلعه پرتغالی ها

یک توپ در مقابل قلعه پرتغالی ها

در آغاز قرن شانزدهم دریانوردی به نام «آلفونسو آلبرکه»او دستور ساخت قلعه ای را در ضلع شمالی جزیره قشم داد که امروزه به قلعه پرتغالی ها معروف است. چندین ستون، یک تانک و یک برج دیده بانی تنها چیزهایی هستند که از قلعه پرتغالی ها باقی مانده اند.

قلعه تاریخی پرتغالی ها بیش از دو هزار متر مربع مساحت دارد و از سنگ آهک، گچ و ساروج محلی ساخته شده است. پرتغالی ها برای ساخت این قلعه از خاک سرخ هرمز استفاده کردند و برای این کار از معماری ایرانی استفاده کردند.

این قلعه در ساحل واقع شده و پرندگان دریایی مانند مرغ ماهی خوار و پلیکان را در خود جای داده است. اگر خوش شانس باشید، احتمالاً می توانید این پرندگان را در حین کاوش در قلعه از نزدیک ببینید.

تنگه چاهکوه

نفوذ آب در صخره های چاه قشم

در فاصله 70 کیلومتری جزیره قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه جالبی به نام تنگه چاهکو وجود دارد. این تنگه حفره ها، راهروها و اشکال عجیبی دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. نام این تنگه به ​​دلیل تعداد چاه های حفر شده در ابتدا چاهکوه است. در گذشته روستاییان این چاه ها را برای جمع آوری و ذخیره آب باران حفر می کردند.

به مرور زمان فرسایش سنگ های رسوبی عمق این دره را به 100 متر رساند. سوراخ ها، بافت صخره ها و راهروهای شگفت انگیز چاهکوه هر مسافری را به تحسین و ذوق وا می دارد.

در ابتدای جاده دیوارهای بلند و مسیر وسیعی وجود دارد و هر چه به سمت جنوب پیش می روید مسیرتان باریک تر می شود. آنقدر که آسمان را از دست می دهی و دیدنش سخت می شود. عرض کم مسیر ممکن است در برخی نقاط مانع از ادامه مسیر شود. اما این یک ماجراجویی منحصر به فرد خواهد بود.

دره ستاره ها

پدیده های زمین شناسی در دره ستاره قشم

جزیره قشم که به دره ستارگان معروف است بر اثر فرسایش خاک، سنگ و شن و ماسه ناشی از باران، طوفان و باد، دره ای را به وجود آورد که حدود دو میلیون سال قدمت دارد. این پدیده طبیعی یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری قشم و بناهای دیدنی قشم است و به گفته ساکنان محلی در اثر برخورد ستارگان با زمین ایجاد می شود و به همین دلیل دره ستارگان نامیده می شود.

ا

غارهای خربس از دیدنی های قشم

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جزیره قشم، غار خربس ماد است که در 15 کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد و از چین خوردگی های رشته کوه زاگرس تشکیل شده است. یکی از نکات قابل توجه این پدیده طبیعی، معماری منحصر به فرد و اسرارآمیز آن است که در نوع خود زیبا و جالب است. معبد مهرا و الهه میترا، محل نگهداری استخوان های مردگان و پناهگاه انسان ها در هنگام حمله دزدان دریایی تنها بخشی از نظریه های این غار است.

حراهای دریایی

درختان آب در جنگل های حرا قشم

یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای جزیره قشم قطعا جنگل حرا به طول 200 کیلومتر است که درختان آن در آب های شور رشد می کنند و با بروز پدیده مد به داخل تنگه فرود می آیند. ویژگی منحصر به فرد درختان حرا این است که آب را تصفیه و شیرین می کنند. در 60 کیلومتری غرب جزیره می توانید جنگل های حرا را ببینید که قدمتی 30 تا 40 میلیون ساله دارند.

حرا خانه پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پلیکان است که فصول سردتری را برای مهاجرت به جزیره انتخاب می کنند. خزندگان، ماهی ها و لاک پشت های مختلفی نیز در این جنگل ها زندگی می کنند.

قایق سواری در جنگل های حرا یکی از بهترین تفریحات قشم است

وقتی مد از بین می رود و بسیاری از قسمت های درختان در آب غوطه ور می شوند، منظره ای دیدنی ایجاد می شود که گویی تمام درختان جنگل در آب شناور هستند. یکی از تفریحات جزیره قشم قایق سواری در جنگل های حرا است که بهترین زمان برای ورود به مد است. مکان های کمتری برای قایق سواری در میان درختان شناور وجود دارد.

انبار

آب انبار بی بی یکی از قدیمی ترین آب انبارهای جزیره قشم است که بیش از دو قرن قدمت دارد و امروزه نیز مورد استفاده مردم محلی است. معماری این بنا در نوع خود جالب و دیدنی است و یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

گورستان تاریخی قشم

نماد سنگی در گورستان تاریخی قشم

در جزیره قشم گورستان های متعددی وجود دارد که هر کدام از آنها پیشینه ای کهن دارند و نشان از قدمت این نقطه از کشور دارند. بسیاری از این گورستان ها دارای قبرهای چند صد ساله هستند. این گورها شامل گورستان روستای کوزه با قدمتی حدود 12 قرن، گورستان محله قدیمی با قدمتی حدود پنج قرن، گورفرنگی با بیش از چهار قرن قدمت، گورستان کلگا، قبرستان توریان با قدمت تاریخی است. حدود 10 قرن، و گورستان روستای Tam Suniti با بیش از 9 قرن.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم در کرانه های خلیج فارس و جنگل حرا واقع شده و چندین پدیده مهم زمین شناسی را در خود جای داده است. این ژئوپارک در سال 2006 اولین ژئوپارک در خاورمیانه و ایران شد. مجموعه جهانی ژئوپارک قشم که یکی از سایت های یونسکو نیز می باشد در زمینی به وسعت 30000 هکتار در غرب جزیره و نزدیک به روستاهای طبل، کانی و گوری واقع شده است.

گونه های متنوع گیاهی و جانوری، سواحل زیبا و دیدنی، مجسمه ها و نقش برجسته های طبیعی، کوه ها و چین خوردگی ها و ستون های شگفت انگیز که در اثر فرسایش ایجاد شده اند، جذابیت منطقه را دو چندان کرده است. ژئوپارک قشم شامل 25 جاذبه گردشگری از جمله دره ستارگان، بام قشم، تنگه چاهکوه، گنبد نمکی و … می باشد.

ساحل صخره ای و آب های نیلگون خلیج فارس در قشم

از دیگر مکان های دیدنی این جزیره زیبا می توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، تپه تاریخی کولگان، سد تاریخی قشم، سد بالاتل، مسجد و مقبره شیخ برخ، سردار امام قلی خان اول اشاره کرد. .. اشاره کرد.

سوالات متداول

نام جزیره قشم چیست؟

جزیره قشم به دلیل جاذبه‌های طبیعی متنوع به «جزیره هفته شگفت‌انگیز» معروف است.

دره ستاره قشم چگونه شکل گرفت؟

به گفته اهالی این منطقه در اثر برخورد ستارگان با زمین ایجاد شده و به همین دلیل به آن دره ستارگان می گویند.

غار نمک در کدام قسمت جزیره قشم وجود دارد؟

غار نمکدان که زمین شناسان از آن به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان یاد کرده اند، پدیده ای طبیعی و بسیار زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد.

قلعه پرتغالی ها به دستور چه کسی ساخته شد؟

در اوایل قرن شانزدهم، ملوان آلفونسو آلبرکرک دستور ساخت قلعه ای را در قسمت شمالی جزیره قشم داد که امروزه به نام قلعه پرتغالی ها شناخته می شود.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

سایت dancebet: رقص کنید، پیش بیایید، برنده شوید!
تجربه جذاب بازی انفجار: آشنایی با پدیده‌ای پرطرفدار
دفتر کار درسی: راهنمای کامل برای سازماندهی و مدیریت بهتر تحصیلات
کتاب کار ریاضی: ابزاری جذاب برای تقویت مهارت‌های ریاضی
Welcome to Real Estate Canada: A Guide to Buying, Selling, and Investing
Discover Your Dream Home: House for Sale Canada
تماس با ما