ظهور دنیای متفاوت و وحشتناک در سال جدید

[ad_1]

روزنامه توسعه ایران: پیام مهمی در اواخر آذرماه به طور مشترک در رسانه های عربستان سعودی و امارات منتشر شد. به گفته منابع خبری دو کشور، کابینه مشترک دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب یمن در روزهای آینده به ریاست عبدالمنصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن تشکیل خواهد شد.

ساختار کلی دولت مهم بود. دولت مستعفی یمن در بیانیه ای اعلام کرد که دولت متشکل از 24 وزیر به ریاست عبدالملک معاون نخست وزیر است. بر اساس این گزارش، تعداد وزارتخانه های دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب برابر است و 12 وزیر از استان های شمالی و 12 وزیر دیگر از استان های جنوبی انتخاب شده اند. شاید این تقسیم بندی برای بسیاری از ناظران و حتی تحلیلگران مسائل یمن و حتی مقامات کشورهای تاثیرگذار در یمن اهمیتی نداشته باشد، اما مهمترین قسمت آن قسمت ابتدایی بیانیه دولت یمن برای ایجاد کابینه و دولت جدید در عدن است.

دولت مستعفی یمن در بیانیه ای اعلام کرد که استان های شمالی و جنوبی این کشور بر اساس «توافق ریاض» بین دولت و شورای موقت یمن جنوبی دولت مشترکی تشکیل داده اند. عبارت «توافق ریاض» مهمترین بخش است و به خوبی به ما می گوید که ابوظبی و ریاض در پشت صحنه مذاکرات مهمی داشته اند.

باید توجه داشت که تشکیل دولت جدید در جنوب یمن حتی با سازوکاری که بارها و بارها تحت رهبری منصور هادی عمل کرد و سپس شکست خورد، این حس را به ما می دهد که سعودی ها به دنبال آن هستند تا بتوانند به توافق ریاض برسند. دوباره تنفس مصنوعی بدهید. عربستان سعودی ماه ها با توافق امارات متحده عربی دچار مشکل بود که بخشی از آن به دلیل مشکلات میدانی بود. با توجه به موقعیت جغرافیایی یمن، سعودی ها نیروهای خود را به شمال این کشور اعزام کرده اند و اساساً ارتش سعودی مسئول رویارویی با انصارالله و ارتش یمن در شمال این کشور است.

مقرهای ساکنان اماراتی در جنوب یمن نیز عمدتاً به دلیل موقعیت استراتژیک این منطقه و آینده ابوظبی برای استفاده از این منطقه به عنوان مقصد گردشگری است. با این تفاسیر و نگاهی کوتاه به توافق ریاض و تولد دوباره آن تحت عنوان «تشکیل دولت مشترک در عدن» به این نتیجه می رسیم که عربستان سعودی و امارات متحده عربی دوباره به همکاری های میدانی سیاسی پیوسته اند. در یمن نشانه‌های این همکاری بیش از هر چیز با حرکت نیروهای مسلح در دو سوی نقشه مشاهده می‌شود و دومین موضوعی که نشان از وفاداری مجدد دارد، حمله اخیر به فرودگاه عدن است که باید آن را یکی از نکات مهم ساعات پایانی این برنامه دانست. 2020.

سعودی ها به دنبال روابط سیاسی جدید با امارات در قالب تشکیل دولت جدید در عدن هستند تا اوضاع را در میدان به نفع خود برگردانند و قبل از روی کار آمدن جو بایدن سناریوهای جدیدی را علیه انصارالله پیشنهاد می کنند.

26 کشته و بیش از 50 زخمی؛ چرا؟

دقیقا سه روز پیش (ظهر چهارشنبه) منابع یمنی اعلام کردند که با ورود اعضای دولت جدید عربستان سعودی به عدن، انفجارهای شدیدی در فرودگاه این شهر رخ داد که بر اثر آن 26 نفر کشته و بیش از 50 نفر مجروح شدند. منابع خبرگزاری های یمن المسیره و اسپوتنیک گفتند که در پی ورود اعضای دولت جدید مرتبط با عبدالمنصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن، دو انفجار شدید در سالن و باند فرودگاه عدن رخ داده است. یک بمب دست ساز که در سالن فرودگاه جاسازی شده بود و انفجاری که در باند فرودگاه رخ داد نتیجه گلوله باران کاتیوشا بود.

اندکی پس از آن، اعلام شد که وزرای دولت جدید به کاخ عشاق در عدن منتقل شده اند. جالب اینجاست که گستردگی این حملات و عملیات ها به خود فرودگاه ختم نشد، بلکه چند دقیقه پس از برکناری وزرای مستعفی دولت از فرودگاه و انتقال به کاخ عشاق در عدن، خبرنگار رویترز بلافاصله اعلام کرد که دولت جدید وزیران وارد ائتلاف عدن به کاخ، اطراف کاخ در عشق، طغیان های متعددی شنیده شد، که گمان می رود تلاش برای حمله به کاخ باشد. اندکی پس از آن، وزارت امور خارجه عربستان بدون ارائه مدرکی مبنی بر مسئولیت انصارالله یمن در این حملات بیانیه ای صادر کرد. ائتلاف سعودی همچنین مدعی شد که نیروهای ائتلاف پهپاد انصارالله را که قصد هدف قرار دادن کاخ عشاق در عدن را داشت، رهگیری و منهدم کردند.

انصارالله یمن بلافاصله دست داشتن این گروه در حملات روز چهارشنبه به فرودگاه عدن و اطراف کاخ الماشیقق را که همزمان با ورود دولت مرتبط با عبدالمنصور هادی بود، تکذیب کرد و گفت: این اتهامات تلاشی مکرر برای کشاندن ما به داخل است. درگیری نظامی با مزدوران در همین راستا، معمر العاریانی، وزیر اطلاع رسانی دولت منصور هادی، مدعی شد که انصارالله پشت این حمله بوده است، اما هانی بریک کوچک، معاون رئیس شورای موقت یمن جنوبی، گفت: هنوز زود است که انصارالله را مقصر بدانیم. برای رانندگی به فرودگاه عدن! این اختلاف بر سر اینکه چه کسی مسئول این انفجارها است، به خوبی نشان می دهد که حل و فصل داخلی در جنوب یمن، به ویژه در عدن، وجود دارد. لازم به ذکر است، دولتی که قرار است با حمایت عربستان و امارات و به رهبری عبدالملک در عدن آغاز به کار کند، مخالفان زیادی در یمن دارد که انصارالله در برابر آنها «هیچ» تلقی می شود. برخی از این مخالفان جدایی طلبان افراطی از جدایی طلبان جنوب یمن هستند که در حال حاضر خارج از میز هستند. موضوع دیگر این است که ائتلاف سعودی این اطلاعات را داده و دوباره صنا را بمباران کرده است.

تشکیل دولت جدید در جنوب یمن با سازوکاری که بارها در زمان منصور هادی عمل کرد و سپس شکست خورد، به این معنی است که سعودی ها به دنبال جعل مجدد توافق با ریاض هستند.

این اقدامات به وضوح نشان می‌دهد که سعودی‌ها می‌خواهند قبل از روی کار آمدن جو بایدن، با پیشنهاد سناریوهای جدید علیه انصارالله، رابطه جدیدی با امارات ایجاد کنند تا اوضاع را در میدان به نفع خود برگردانند. از سوی دیگر، ریاض در حال برنامه ریزی و اجرای چنین عملیاتی برای ازدحام صحنه میدانی برای توجیه حملات بیشتر است تا به محاصره پایتخت پایان ندهد و از رسیدن کمک های بشردوستانه به یمنی ها جلوگیری کند. در این میان کاملاً مشهود است که انصارالله در حملات اخیر مقصر است.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

جذابیت و اهمیت خرید پلی استیشن پلاس اکسترا
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
با سئو گروه تلگرام @SEOPREM به بالاترین سطوح ممکن در معرفی و تبلیغ محتوایتان برسید!
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
نات کوین را چگونه نقد کنیم: راهنمای جامع برای تحلیل این ارز دیجیتال
معرفی شرط بندی انفجار در بازی های آنلاین
تماس با ما