هشدارها درباره جاده چالوس که شنیده نشدند

[ad_1]

به اعتقاد مسائل بحران های طبیعی، رانش زمینی که در جاده چالوس از 19 اسفند شاهد بودیم، دادی است که هشدارهای آن در سال 96 داده شده است و بار ترافیکی رخ داده روی این جاده و قرار گرفتن آن در نزدیکی سدهای سیاه بیشه و نیروگاه های برقابی. طرح به پدیده رانش زمین و با شرایط ایجاد شده و در صورت بی توجهی بیشتر در سالهای آینده شاهد این پدیده ها به ویژه در 3 استان شمالی کشور بود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا محبوبفر، عضو انجمن آمایش سرزمینی و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه سطح زمین از لایه های رسوبی متراکم و حتی غیر متراکم تشکیل می شود، گفت: این لایه ها از نظر تکتونیکی سطح شیبداری وجود دارد و اگر وجود دارد. این صفحه شیبدار به هر دلیلی ناپایدار می شود، لایه های رسوبی زیر سطح شیبدار به حرکت درمی آین و نمنار می پردازند.

وی علل رخداد رانش زمین راشا طبیعی و انسانی دانست و اظهار کرد: عوامل دخیل در این رخداد شامل بارانهای سیل آسا و زلزله است، ولی منابع انسانی باعث رانش می شود که حتی باعث تغییر شناختی منطقه و ایجاد زمین لغزش خواهد شد.

محبوبفر با اشاره به رخدادهای این چنینی در کشور رانش زمین در جاده چالوس، یادآور شد: نیروهای انسانی پر رنگتر از عوامل طبیعی است و در حال حاضر حاضر 3 استان “گیلان”، “مازندران” و “گلستان” رتبه اول کشور در رانش زمین هستند و بعد از این استان‌ها، استان «لرستان» و «خوزستان» قرار دارند که بیشتر از سارنر امسان‌هایرنرنرنرنرنرنرنش دارند.

وی علت رانش زمین در کشور رانده‌های بیش از حد از حد انسان در مناطق کوهپایه‌ای، گلگ‌های و آبرفتی و هر منطقه شیبداری که می‌دانستند جنس خاک دامنه‌های آن از نظر زمین شناسی مستعد رانش و لغزش زمین هستند و ادامه داد: انسانی بیشتر در زمینه‌های تغییر کاربری. اراضی، تخریب جنگل‌ها، ساخت و ساز غیر اصولی، احداث سدها در نقاط مختلف این سه استان و همچاینیافارافا.

عضو مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، با بیان اینکه بی توجهی به طبیعت و رهاسازی آن و فعالیت های بی حد و حصر انسانی است که استان مازندران را در خطر مخاطره رانش زمین قرار دهد و بررسی کند: رانش زمین که هم اکنون آن را می بیند. می، رخدادی است که از سال 1396 نسبت به آن در شمال کشور اعلام هشدارهایی داده شد و حتی در سال 1398 اعلام شد که بیشتر از 400 نقطه از استان مازندران دچار پدیده رانش شده است و رتبه این رانش از خفیف تا شدیدتر شده است، ولی به این هشدارها توجه نشد.

محبوب‌فر یادآور شد: همه اتفاقاتی که در جاده چالوس به عنوان رانش زمین رخ می‌دهد، به احداث س‌ «یشمرد س‌» سیابد. در کنار رودخانه چال، این سد ساخته شده است و بر اساس اطلاعاتی که ما دریافت کردیم، ساخت این سد به تقلیل آبهای زیر زمینی در منطقه و ساختار ژئوتکنیک و زمین شناسی منطقه را دگرگون کرده است.

این محقق بحرانها و مخاطرات محیطی با بیان اینکه سد سیاه بیشه در واقع دو سد است، اظهار داشت: زمانی که جاده چالوس از یک طرف در مجاورت این دو سد قرار گرفته و نیروگاه های متعدد برقابی در کنار این دو سد ساخته می شود. دیگر در طول روز نزدیک به حدود 40 هزار خودرو از این مسیر عبور می کنند، باید حق بدهند که این جاده در آستانه حد تحمل زمین شناسی خود را از دست داده و دچار رانش بیسابق شود، به طوری که باید آن را مسدود کرد.

بی‌مهری ما با طبیعت و ادامه قهر زمین

عضو انجمن آمایش سرزمینی، رانش در استانهای شمالی به ویژه در استان مازندران را در امداد فرونشست زمین در نقاط بیابانی میداند و در این باره توضیح داد: اگر در بخشهای بیابانی و کم آب و کم بارش ایران، فرونشست زمین داشته باشید، در بخشهای شمالی. کشور با پدیده رانش زمین روبرو می شود که در ابتدای مسیر فعالیت های انسانی این پدیده را تشدید کرده و زمانی که همراه با عوامل طبیعی می شود، تغییر اقلیم و باران های سیل آسا، این مشکلات ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس معتقدم که مشکلی در شمال کشور ایجاد شده است، یک شبه پدید نیامده است و از سال 96 کشور درگیر این پدیده است و بارها نگران نسبت به ایجاد رانش زمین در 400 نقطه در استان مازندران شده است. ولی به جای این طبیعت منطقه احیا شود، نسبت به طبیعت آن دستدرازی صورت گرفت و به این شرایط برداشت های بی رویه آب، سدسازی ها و حجم ترافیک سنگینی که بر روی جاده چاالوس بارگذاری می شود، اضافه می شود.

به گفته وی، سد سیاه بیشه در زمینهای سست بنا شده و ساختار زمین شناسی این منطقه را متحول کرده است و این در الی است که از احداث این سد، چاره اندیشی نشد.

محبوبفر خاطر نشان کرد: ما تعطیلات نوروزی را در پیش داریم، می توانیم برای کشور مشکل ساز و لازم باشد این جاده بسته باشد و یا از جاده های جایگزین استفاده شود; چرا که ایجاد فروچاله‌ها و ایجاد ترک‌ها در جاده وجود دارد و مکن اسنت به تلفات انسانی به.

فرونشست در استانهای شمالی

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، عمده مخاطرات در شمال کشور را به بخش های بی حد انسان دانست و گفت: وزارت نیرو وزارت راه و شهرسازی در کنار این مخاطرات در حالی قرار دارد که مناطق اقتصادی شمال روی مسائل صنعتی تعریف می شود، ولی توجه به زیر ساخت‌ها و مجوزهای زیر ساختی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس شنیده ها، احداث سد سیاه بیشه بدون مجوز زیست محیطی بوده است، خاطر نشان کرد: در بره های از سازمان محیط زیست با ایجاد این سد مخالفت کرد، ولی وزارت نیرو و وزارت راه بی توجه به این پدیده ها هستند و این‌پده‌ها نیز همچنان در این استان‌ها تداوم دارند، در حالی که تشدید هم خواهند شد.

این محقق حوزه مخاطرات، با بیان اینکه در مورد اراضی نیز تغییر کاربری به سمت فعالیت های آببر انجام شده نیاز است، اظهار داشت: در این صورت به برداشت آب و سد سازی می شود و طبیعی است که این چنین پدیده هایی رخ می دهد و در آینده نیز می تواند رخ دهد. شود.

وی اضافه کرد: من معتقدم کلیه شهرهای 3 استان شمالی متاثر از این رانش زمین هستند و این رانش در امتداد فرونشستی است که در مناطق بیابانی رخ می دهد و اکنون بازخوردهای آن در مناطق شمالی در حال احساس شدن است.

محبوبفر، تاکید کرد: در این بین وضعیت تهران از نظر فرونشست زمین به مراتب بدتر است، هم اکنون نیز حجم مخازن سدهای تهران به سالهای گذشته کمتر شده است و با وجود بارندگی هایی که رخ داده است از یک طرف بارندگی های سیل آسا را ​​شاهدیم و از سوی دیگر. دیگر با بحران هایآبی و کم آبی وجود دارد که این امر نشان می دهد که فعالیت های انسانی از حد و مرز خارج شده و طبیعت را دچار مشکلات اساسی کرده است، به طوری که هر چقدر شاهد بارندگی ها و سیلاب های بیشتر باشند، مشکل کم آبی و بی آبی باشد. مرتفع نمی‌شود و تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که وضعیت استان های تهران، اصفهان و خوزستان در تابستان و پاییز سال 1401 بحرانیتر از تابستان سال 1400 خواهد بود، تاکید کرد: وضعیت ما به گونه ای است که ما از ورشکستگی آبی به نابودی سکونتگاه ها و اکوسیستم رسیدیم و این که در این سال‌ها بر روی طبل توسعه کوبیده شد، شرایط پیش آمده در واقع یک توسعه خیالی و معکوس بوس اس ؛ه اس ؛ه چون توسعه یعنی محیط زیست سالم، یعنی زیستی، یعنی غیرقابلیت زیست محیطی و ترافیک.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

جذابیت و اهمیت خرید پلی استیشن پلاس اکسترا
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
با سئو گروه تلگرام @SEOPREM به بالاترین سطوح ممکن در معرفی و تبلیغ محتوایتان برسید!
سایت نات کوین: راهنمای کاملی برای ارز دیجیتال جدید
نات کوین را چگونه نقد کنیم: راهنمای جامع برای تحلیل این ارز دیجیتال
معرفی شرط بندی انفجار در بازی های آنلاین
تماس با ما