۹۰ قربانیِ روزانه ، اجرا نشدن یک قانون

[ad_1]

خراسان: هر روز حداقل 90 نفر را به کام مرگ میکشاند و شناسنامه شان را باطل می کند، اما شاید چون نامش به اندازه «کرونا» در بوق و کرنا نشده، خیالمان نیست و از کنارش به کمتر میگذریم. «آلودگی هوا» که سالهاست در کلانشهرهای کشور جولان می دهد، قدرت آدمکشیاش چیزی کم از کوچک نیست و آنطور که دکتر «علیرضا رئیسی» معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است، 33 سالانه هزار نفر قربانی می گیرند; قربانیانی که مرگ‌هایشان از تاثیرات هواست. این یعنی مرگ روزانه حدود 90 نفر در اثر تبعات ناشی از هوا.

وضعیت بحرانی تهران، مشهد و دیگر کلانشهرها

قرمزشدن وضعیت هوای تهران، هوای مشهد در روز متوالی 4، 2 روز تعطیلی اصفهان به دلیل هوای تهران، ناسالمشدن هوای تبریز، قرار گرفتن هوای کرج در وضعیت ناسالم، انباشت آلاینده در هوای قم و …; اینها فقط حال و روز چند روز اخیر کلانشهرهای کشور است و اگر به وضعیت آن در طول ماهها و سالهای گذشته نگاه کنیم، متوجه می شوم که هوا، برای مردم این شهرها یک درد است که هر سال آزاردهنده است.

بنزین و فرسوده ها

هوای کلان شهرها چندین بار دارد. ازجمله بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها که البته گفته می‌شود استاندارد یورو 4 و 5 در بنزین‌های عاتنومو تولید می‌شود. این روزها نام «مازوت» را هم زیاد می‌شنویم و گفته می‌شود میزان مصرف سوخت در نیروگاه‌ها و نلالان نیروگاه‌ها و نلالاحح را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، ترد صدها هزار خودروی شخصی و عمومی فرسوده هم معضلی است که هنوز پابرجاست. حداقل 7 میلیون موتورسیکلت ، 2.5 میلیون خودروی سبک ، 500 هزار کامیون و کشنده و ….

۹۰ قربانیِ روزانه ، اجرا نشدن یک قانون

قانون هایی که اجرا نمی شود

برای مقابله با هوا، قوانین متعددی وجود دارد که در بخش هایی از وظایف محوله به دستگاه های مختلف مشخص شده است، از جمله: قانون برنامه ششم توسعه، قانون هوای، توسعه قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت، قانون رفع مشکلات پاک تولید. ، قانون جلوگیری از هوا و …. دستورالعمل های تعیین شده در برخی از اعضای هیئت وزیران هم وضعیت مشابهی دارد و در برخی از کلانشهرها اجرا نشده است، از جمله: اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل و انتقال کشور، اساسنامه صندوق ملی محیط زیست، مصوبه در خصوص وظایف دستگاه های اجرایی برای مقابله با تجهیزات هوا و … .

این قصه سر دراز دارد اما پایان ناخوشش دارد، طبق گزارش دبیرخانه کارگروه ملی کاهش هوا، چندین دستگاه اجرایی متولی در این حوزه، در انجام کارهای کوتاهی کرده اند، از جمله: پلیس راهور، وزارت نفت، بانک مرکزی، صداوسیما، وزارت اقتصاد اقتصاد. . اما این نکته را هم نمی توانم نادیده بگیرم که هوای برخی از دستگاه های مسئول در دولت، از سنوات قبل از پیگیر نظارت بر کیفیت بنزین و گازوئیل های تولید داخل بوده است، گفته می شود یکی از اعضای مهم کابینه با تفسیر خاص از الزامات مندرج در قانون پاک، اجازه چنین کاری را می دهد. نظارتی را ندارد و امکان تامین اعتبارات مالی این نظارت‌ها را هم مسدود کرده است.

مجلس برای کم‌کاران مجازات کند

شهر تهران سالهاست که در کنار عنوان «پایتخت سیاسی» بودن، عنوان پایتخت «آلودگی هوا» را هم یدک میکشد اما چند سالی است که دیگر کلانشهرهای کشور مثل مشهد و اصفهان هم گاهی تنها به آن میزنند تا از کورس عقب نمانند! با این حال هنوز هم تهرانی‌ها در صف اول این ویژگی مشترک کلان‌شهرها هستند. با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت‌وگو می‌کنم تا چرایی حل‌نشدن معضل تکراری آلورای هوا هوا آرا.

«محمد علیخانی» میگوید: «قوانین متعددی برای نظر کاهش هوای وجود دارد اما قوانین اجرا نشده است، در حالی که به قول دوستان اگر این قوانین اجرا میشد شهر تهران باید از وضعیت حمل و نقل عمومی و هوا، به شهری مانند تغییر شهر تهران باشد. میشد». وی توضیح می‌کند: «مجلس باید روی اجرای این قوانین نظارت کند و حتی برای افراد غیرقانونی که در اجرای کوتاه‌نک‌هایی که در اجرای کوتاه‌مدت اجرا می‌شوند، اجرا می‌کنند.

مطالب کلانتری از دادستانی

اجراهای اجرایی قوانین‌های مقابله با هوا، فقط یک ادعا از طرف شورای شهر یک لان‌شهرای شهرار یک کلان‌شهری شهرک یک کلانشهر نین‌وار زلانشهر نینمار زلانشهر نینمار زلانشهر نینمار زلانشهر شهریک چهارشنبه گذشته بود که «عیسی کلانتری» در حاشیه جلسه هیئت دولت در اینباره گفت: «در تهران قانون هوای پاک در حال حاضر زیر پا گذاشته شده است و مسئولیت رسیدگی به آن دادستانیکل است».

مطالب از فراکسیون محیط زیست

قرمزشدن وضعیت هوای تهران، روز گذشته «احسان خاندوزی» نماینده مجلس یازدهم را هم برر کنترل کیفیتاران کشنراری خاندوزی پس از این بازدید در گفتوگو با خراسان اظهار کرد: “اجرای هوای پاک نیازمند نظارت قوی است که آن را از همکاران قانون در فراکسیون محیط زیست درخواست می کند تا با جدیت نظارت بر مجلس، دستگاه های متولی قانون هوای پاک به وظایف خود عمل کند” .

به نظر می رسد، محقق شدن این وعده خاندوزی و جدی شدن نظارت بر اجرای قانون هوای پاک، همان چیزی است که شاید تیرگی را از هوای کلانشهرها دور کند و جان سالانه 33 هزار هموطن را هم نجات دهد.

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.