شاید ساعت جلو نرود

[ad_1]

قرار گرفته در کشور نهایی، دیگر ساعت رسمی تغییر نکند. این یعنی اول فروردین‌ماه لازم نیست یک‌ساعت، ساعت‌هایمان را به جلو بکشیم و پایان نیمه نخست نخست‌وزیر سال بیعرن نیعه نخست سال بیعرن بعرن.

به گزارش همشهری، طرح تغییر ساعت رسمی کشور با یک فوریت ثبت و با امضای ۲۴ نماینده به هیأت‌رئیسه مجلم شدیدی. گزارش آن نیز برعهده کمیسیون اجتماعی مجلس خواهد بود. اما واقعاً چرا ما آنقدر ساعت‌هایمان را دستکاری می‌کنیم؟ چه لزومی دارد تغییرات وجود داشته باشد و آیا آن را در زندگی ما مثبت می بینید؟

از چه زمانی ساعت زمستانی و تابستانی شد؟

در ایران برای اولین بار سال ۱۳۵۷، ساعت رسمی به تابستانی و زمستانی تقسیم شد. اما بعد از انقلاب این رویه تعلیق شد. سال ۱۳۷۰ هزینه محاسبات هیأت‌وزیران ایران به تصویب رسید که در آن ساعت رسمی، در همه سال‌هنا. مطالعاتی که در آن سال‌ها نشان می‌دهد که صدها مگاوات مصرف در زمان پیک را کاهش می‌دهد. اما دولت وقت در اسفند ۱۳۸۴ این مصوبه را ابطال کرد. دولت احمدی‌ژاد هم اعلام کرد تغییر ساعت به صرفه‌جویی نمی‌شود. اما دلیل این لغو از زبان دولت، سردرگمی بخش‌هایی از جامعه است و همین صرفه‌جویی‌ها انرژی بود. درست در که مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توان از کاهش 1.5 درصدی مصرف برق با تغییر ساعت رسمی کشور خبر داد و میزان مصرف این مصرف را بیش از 75 گیگاواتساعت تخمین میزد. نمایندگان مجلس، اما در تصویب با توقف تغییر ساعت، ثبات آن را در آوردن فریضه‌های دینی ورمان کمک می‌کند. حدود سال 1385 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماه نخست سال جاری، اما طرح شان قانونی نشد، ولی در سال 1386 قانونمند بر یک ماده و ماده با تغییر ساعت. رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. محمود احمدی‌نژاد، این قانون را در سال ۱۳۸۷ اجرا نکرد و در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ و سپس در ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ طرح لغو قترسر یریرمر یطرح را لغو کرد. نمایندگان از بی‌تأثیری تغییر ساعت‌ها در صرفه‌جویی اقتصادی و اختلال در ساعت بیولوژیکی می‌گویند.

در مدارِ تغییرِ جهان

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای اولین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه در مقاله‌ای از مردم خوراست صبح‌ها یک مردم خواوب وواعات صووااعات وواعات صوواعب وارات صوواعات ووارز. چون معتقد بود مردم می‌توانند روز‌ها از روشنایی خورشید استفاده کنند و شب‌ها کمتر مصرف کنند و کمتر مصرف کنند. تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اولین بار در سال ۱۹۱۶ آغاز شد. از این روش برای مبارزه با استفاده از انرژی شدید در اثر جنگ جهانی اول بود. حالا ۷۷ کشور با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی‌شان را تنظیم می‌کنند. چند زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در کشور‌ها یکسان نیست.

بهانه تغییر در مصرف انرژی یا درک واقعیت

مسعود سرپاک، کارشناس حوزه انرژی، اما قطعیت به این موضوع را در کشور اولویت نمیداند و معتقد است تغییر ساعت در کشور مصرف انرژی زیاد نیست، اما غنی است «تغییر رفتار مصرف کننده تقریباً اثربخشی زیاد ندارد. چه در بخش خانگی، چه تجاری، صنعتی، کشاورزی و چه عام المنفعه. اگر زیرساخت رفتار مصرف‌کننده متحول نباشد، تغییر ساعت‌ها یا جابه‌جایی در آن بسیار تأثیرگذار نیست. اما باید بپرسید آیا این جزئی هم باید را قانع کند به تغییر می‌کند؟ می‌دانیم که نفع صرفه‌جویی در زمینه انرژی به مردم خواهد رسید. اما این ساعت تابستانی و زمستانی بسیار تأثیرگذار بر رفتار مردم نخواهند گذاشت و اثرگذاری تعرفه‌ها و اعمال تعرفه‌ها و مستانی‌ها را ندارند. افزایش مبلغ تعرفه‌ها نیز به‌نظر نمی‌رسد و با منافات عمومی عمومی کار می‌کند. اگر فکر کنید ساعت‌ها را تغییر دهید ۱۰ درصد باعث کاهش انرژی می‌شود، این اصلاً درست نیست فن‌فنرا فن‌فنر اما اگر قرار باشد انتظار از آن، تغییر کوچکی در مصرف انرژی، قطعا اثربخش خواهد بود.

سرپاک به شنیده هایش درباره کشور چین اشاره می کند و میگوید که چین با وجود پهناور بودن، فقط یک ساعت رسمی دارد «با توجه به هر قاچ جغرافیایی 15 درجه، یک ساعت تغییر ایجاد خواهد شد. قاچ در ایران ۲۰ درجه است. روسیه از شرق تا غرب، می‌تواند به وسعت، ساعت داشته باشد. ود ایجاد نمی‌کند؟ زیرا در این کشور ساعت حضور در ادارات تغییر می‌کند. یعنی هم در شرق و هم غربت با طلوع آفتاب ادارات شروع به کار می‌کنند. هر چند تغییر ساعت با توجه به اینکه مردم به چنین رویه های عادت کرده اند، درست به نظر نمی رسد، اما تغییر ساعت ها در مصرف انرژی در قالب کوچکتری کوچک خواهد بود. مقدار آن کم، امانت است. نکته مهم، اما تغییر عادات مردم است که الزامی به آن وجود ندارد، زیرا به‌نظر موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری موضوعات مهم‌تری درتیور مهم‌تری. چه چیزی است که در طرح فعلی در مناطق گرمسیری که کولرها در تابستان دیرتر روشن و زودتر خاموش می شوند، اما صرفه جویی مالی و هم مصرف در مصرف برق مصرف می شود. ممکن است با زیرساخت های فعلی مشکل برق هویدا شود.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما