[ad_1]
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز ۱۹ آبان ماه طی حکمی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، عیسی زارع پور در این حکم آمده است: صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منصوب شد. پیش از این مسئولیت تنظیم مقررات بر عهده حسین فلاح جوشقانی بود.
صادق عباسی شاهکوه دارای مدرک دکترای مهندسی مخابرات از دانشگاه بریستول انگلستان و فوق لیسانس مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است. از مفاد و وظایف وی در طول 28 سال فعالیت می توان به «مدیرعامل زیرساخت Przedsiębiorstwo Komunikacji»، «معاونت بررسی های فنی و صدور مجوز اداره نظارت بر رادیو»، «امور فنی و بین الملل اداره نظارت بر رادیو»، «رییس اداره کل» اشاره کرد. علوم کاربردی پست و مخابرات» و «رئیس پژوهشگاه فناوری های ارتباطات».
ارعپور امروز مصطفی اشرف همچنین وی را به عنوان مشاور وزیر و رئیس دفتر وزارت منصوب کرد. اشرف دارای مدرک کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی است. دستاوردهای او شامل بیش از 14 سال تجربه در سطوح مختلف دانش و مدیریت است. «مدیرکل دفتر حراست و تحقیق و توسعه مرکز آمار و اطلاعرسانی قوه قضائیه»، «معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «معاون فناوری اطلاعات» حراست، وزارت فرهنگ و ریاست اسلامی» از جمله وظایف مهم قبلی وی است.
فعالیت های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت دوازدهم
دفتر تنظیم مقررات رادیویی به عنوان بازوی نظارتی بازار ICT ردیف دوازدهم در وی در مردادماه گزارشی از نتایج، دستاوردها و چالش های حوزه فناوری اطلاعات در کشور منتشر کرد. بر اساس این گزارش ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور از 62.66 درصد افزایش یافت. در سال 2017 به 19100 درصد و ضریب نفوذ اینترنت خط ثابت در خانه از 12.24 درصد افزایش یافت. در سال 2017 به 62.12 درصد در واقع تعداد مشترکان تلفن ثابت که در سال 2017 کمتر از 10 میلیون نفر بود، تا اواسط تابستان به 10 میلیون و 600 هزار نفر رسید. ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز طی چهار سال گذشته کاهش یافته و به 34 درصد رسیده است. تعداد مشترکین اینترنت پهن باند از 63 میلیون در سال 2017 به حدود 95 میلیون نفر افزایش یافته است که نشان دهنده 112 درصد است. نفوذ
رگولاتوری همچنین از اینترنت 4G در کشور خبر داد که در سال 2017 کمتر از 25 هزار مورد را تحت پوشش قرار داد. کیلومتر جاده، سال گذشته بیش از 34 هزار را پوشش داد. کیلومتر شاخص دسترسی به خدمات ارتباطی در مناطق روستایی (بالای 20 خانوار) در کشور که در سال 1396 تنها 45 درصد بوده در سال 1400 به 100 درصد رسیده است همچنین توسعه شبکه فیبر در این سال ها از 67479 کیلومتر به 71257 کیلومتر رسیده است. بر اساس گزارش رگولاتوری، ظرفیت بینالمللی از 1500 گیگابیت بر ثانیه در سال 2017 به 5489 گیگابیت بر ثانیه در ژوئن 1400 افزایش یافت، همچنین ظرفیت شبکه انتقال در کشور از 1041 به 31903 گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت شبکه IP در این کشور در ژوئن 1400 به 28214 گیگابیت در ثانیه رسید.
دستاوردهای سازمان تنظیم مقررات در دوران ریاست جمهوری فلاح جوشقانی
سازمان تنظیم مقررات دستاوردهای خود در چهار سال گذشته را ارائه کرد:
- 2.5 برابر وسعت بازار فناوری اطلاعات کشور طی چهار سال بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی
- دسترسی به خدمات ارتباطی برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار (39465 روستا)
- افزایش پوشش جاده ها و راه آهن با الزام اپراتورها به استفاده از رومینگ
- حضور تازه واردان در حوزه های جدید مانند اپراتورهای پست خصوصی و بهبود کیفیت خدمات در این بخش
- کنترل تعرفه خدمات ارتباطی در مقایسه با تورم و افزایش نرخ در سایر بخش ها
- افزایش تعداد سیستم های نظارتی و اطلاعاتی نظارتی و در نتیجه امکان نظارت مستقیم بر کیفیت خدمات ارتباطی
- افزایش حق رای و در نتیجه توسعه رقابت پذیری بازار از طریق اجرای سیستم های حمل
- بهبود روش های سیستماتیک و هوشمندانه کنترل تخلفات و مقابله بهتر و سریعتر با کلاهبرداری و کنترل شدید مزاحمت های تلفنی
- قانونی سازی بیشتر بازار با اجرای طرح های ورود به سیستم (کنترل قاچاق)، کنترل خدمات ارزش افزوده (انسداد مسیرهای تقلب) و متنوع سازی روش های دسترسی عموم به اطلاعات مالکیت سیم کارت، استفاده از خدمات ارزش افزوده و …
- اپراتورها از طریق نظارت مستقیم و مستمر نظارتی بر نوع و نحوه پاسخگویی به شکایات عمومی نسبت به کاربران حساس تر می شوند.
- کنترل دریافت پیامک های تبلیغاتی
حداقل در دولت های 11 و 12 رگولاتوری از تغییر تعرفه های ارتباطی مانند تعرفه اینترنت و تلفن ثابت راضی نبود. رگولاتوری اعلام کرد: تعرفه خدمات ارتباطی با وجود افزایش چشمگیر تورم سال به سال و افزایش نرخ در اقشار مختلف بازار کنترل شده است و این خدمات با استفاده از امکانات در اختیار افراد نیازمند و تمامی روستاهای بالای 20 خانوار قرار گرفته است. روش های پشتیبانی جایگزین اجرای طرح ثبت تلفن همراه، کنترل خدمات ارزش افزوده و متنوع سازی روش های دسترسی به اطلاعات در اختیار داشتن سیم کارت از دیگر دستاوردهای این سازمان است.
برخی از رژیم های نظارتی و اقدامات برای تسهیل دسترسی به خدمات ارتباطی در سال های اخیر عبارتند از:
- برای اطلاعات ir.xdslplus را اجرا کنید هزینه های مشترکین خدمات و ISP تلفن ثابت و ثبت نام درخواست دریافت خدمات
- راه اندازی سامانه نت نت پلاس برای نظارت و ارزیابی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه و تلفن ثابت
- اختصاص دهید کدهای معرفی برای صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های مشترک
- هنگام خرید یا فعال کردن سیم کارت برای احراز هویت کاربر، یک رمز عبور یکبار مصرف OTP ایجاد کنید.
اقدامات نظارتی برای تنظیم بازار
این سازمان بیان می کند به منظور توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، به چهار موضوع پرداخته شده است:
- مقررات و تعرفه ها برای تنظیم بازار
- از فعالان بازار حمایت کنید
- یک محیط رقابتی منصفانه ایجاد کنید
- تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به واحدهای تجاری
این سازمان خاطرنشان می کند که دولت به طور کلی کمتر از 8 درصد از بخش ارتباطات را در اختیار دارد و برای فعالیت های بعدی بسته است، به عنوان مثال، بخش قابل توجهی از منابع علمی خود از جمله کابل های مسی و باندهای فرکانس را در اختیار ندارد. رگولاتوری همچنین با اشاره به حمایت از فعالان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: در شرایط نوسانات متعدد ارزی و تحریم های شدید، 70 درصد هزینه اپراتورها ارزی است اما درآمدهای آنها ریالی است. همچنین شورای عالی فضای مجازی مصوب کرد که هزینه های ارتباطی در سبد خانوارها از 2.5 درصد بیشتر نباشد و سرمایه گذاری در این حوزه در کشور ناچیز باشد. این عوامل نظارتی منجر به تدوین استراتژی برای جبران خسارت اپراتورها شده است تا آنها مجبور به کاهش قیمتها نباشند.
رگولاتور با استفاده از اهرم های تعرفه ای در دسامبر 2016 تفکیک ملی و بین المللی را برای اپراتورهای خدمات ارتباطی تصویب کرد. هدف از این فعالیت تامین نیازهای شبکه ملی اطلاعات و اعمال سرعت ها و تعرفه های مختلف می باشد. به همین منظور سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات با همکاری شرکتهای زیرساخت شرایطی را ایجاد کردهاند تا بدون توجه به ترافیک بینالمللی این شرکت، ترافیک درون شرکت مخابرات در دسترس تمامی اپراتورها قرار گیرد.
این سازمان مدعی است که رویکردش در قبال تعرفه ها همسو است تنظیم بازار برای تسهیل مقررات در مناطقی طراحی شده است که فضای رقابتی وجود دارد، و تنها برای تعریف محدوده فعالیت اپراتورها (به عنوان مثال تعیین سقف تعرفه برای خدمات برای جلوگیری از دامپینگ و آزادسازی سقف تعرفه برای شکل دادن به قیمت ها مطابق با تقاضای بازار است. )…
اقدامات نظارتی برای توسعه اینترنت خط ثابت
یکی دیگر از اقدامات نظارتی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و توسعه 1.5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت ثابت در کشور برای پوشش 80 درصدی بود. رگولاتوری همزمان با تصویب «تعرفه اول ترافیک داخلی» در بهمن ماه ۱۳۹۵، سقف تعرفه ملی انتقال اطلاعات را نیز به ۵۰ درصد تعرفه بینالمللی افزایش داد. یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، تصویب یک سوم تعرفه استفاده از پیک های داخلی بود. پس از تصویب این مصوبه در شورای عالی فضای مجازی در آبان ماه 1396، سقف تعرفه کاربران نهایی برای دستگاه های ارتباطی مجاز داخلی یک سوم تعرفه بین المللی تعیین شد.
رگولاتوری بزرگترین چالش خود را انحصار شرکت مخابرات ایران در شبکه دسترسی و انتقال و رفتار ضدرقابتی عنوان کرد. این سازمان راه حل های زیر را برای حل این چالش پیشنهاد کرد:
یکی دیگر از چالش های مهم سازمان، عدم سرمایه گذاری کافی توسط شرکت های ICT در بخش پهنای باند ثابت است. رگولاتورها همچنین پیشنهاداتی را برای به چالش کشیدن افزایش هزینه ارز تحمیل شده توسط تحریم های ایالات متحده ارائه کرده اند، از جمله الزام اپراتورها برای به حداکثر رساندن ظرفیت و تولید صنعت داخلی، ارائه حمایت تعرفه ای برای اپراتورها و سازندگان تجهیزات داخلی یا تولیدکنندگان محتوا، و تلاش برای ایمن سازی صرافی.بانک مرکزی. به نظر می رسد برخی از چالش های رئیس رگولاتوری دولت سیزدهم، چالش هایی مانند «عدم تمایل شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه»، «انحصار صدا و سیما بر باندهای 700 تا 800»، «اجرای ضعیف مقررات» باشد. ، تأیید کمیته ها، تغییر تعرفه ها و سیاست گذاری برای 3500 باند، این مطابق با پیشرفت فناوری 5G است.
[ad_2]