[ad_1]
رانندگان 59 خودروی تصادف رامهرمز-بهبهان باید با سرعت و شدت بیشتر بههم میکوبیدند تا شاید کیسه هوای خودروهایشان عمل کند و به جای 5 کشته و 41 مجروح، جانی و مالی کمتری روی دستشان باقی بماند.
به گزارش خراسان، این را می توان گزارشی از دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درباره تصادف فاجعهبار بیستم دیماه امسال دانست که بسیاری از اتفاقات، نوک پیکان تقصیر را از سمت خودروسازان به سمت خودروسازان، جاده و آب و هوا و … چرخنده است. .
تولید ارابههای مرگ
بعد از این سانحه تلخ، پلیس راهور قاطعتر از همیشه وارد ماجرا شده و قول داده مقصران حاحان کول دماده مقصران حاحها کل سردار هادیانفر، فرمانده پلیس راهور کشور، با انتقاد از خودروسازان گفته است: «در حادثه بهانیار هر در
بود ، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمیشود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمیکند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند».
حمایت وزارت صمت از خودروسازان
بعد از ورود پلیس جدی برای دفاع از حقوق مردم در مقابل خودروسازان، لابی هایی هم برای حمایت از سازندگان خودرو شکل گرفت و حالا هم «سهیل معمارباشی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفته: «در تصادفی، شتاب غیرمجاز و شرایط لازم برای بازشدن. کیسه هوای خودروها، به جز یک خودروی سمند سورن، در سایر خودروها ایجاد نشده و در نتیجه عرضه نشده و در نتیجه ایربز نشد. معمارباشی با این اظهارنظر هم از خودروسازان را کامل کرده و گفته است: «هر سال بیش از سه هزار مورد تعویض ایربگ خودروها در مراکز خدمات پس از فروش خودروها به ثبت میرسد و این یعنی سیستم ایربگ خودروهای تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار است که تحت هر شرایطی باید کیسهها هوا باز شوند، منطقی نیست ».
پاسخ قاطع پلیس: توجیه و فرافکنی نکنید
این موضع گیری دور از انتظار نبود و قبل از این هم تکرار شد. نمونهاش، نظرهای یکماه قبل از کیفیت ایرانخودرو بود که موضعی مشابه همین گزارش وزارنظرهای یکماهه معاون کیفیت ایرانخودرو داشت که موضعی مشابه همین گزارش وزارهای ماه قبل معاون کیفیفی داشت.
در گفتگوهای معاونت کیفیت ایران خودرو آمده «بازشدن ایربگ، ویژگیها شامل تعریفشده برای کنترلکننده واحد الکترونیکی کیسه هوا، سرعت و موقعیت تصادف و جنس مانع در لحظهای است». اولا تعیین کننده سرعت خودروها در این تصادف چقدر بوده است؟ ثانیا، موقعیت تصادف و نوع برخورد را چگونه تعیین می کنند و از کجا و با کدام فرمول ده این نتیجه را می گیرند.
معاون کیفیت ایران خودرو بیان کرده است «به طور قطع بازنشدن ایربگها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است»، در حالی که باید از آنها خواسته شود، این بر اساس کدام استاندارد و کدام نمونه بوده است؟ آنها باید تصادفی را آزمایش کنند که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند تا مالکان خودرو هم بدانند که سوار ارابه مرگ نشده اند.
پلیس راهور این نکته را هم میگوید که «سازندگان این خانوادهها باید بیکیفیت باشند و مردم به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت، درجه رضایت از پرداخت هزینههای خود را از این گونه حوادث گام بردارند».
پاسخهای جالب مردم به گزارش وزارت صمت.
اما نگاهی به واکنش های مردم درباره دفاع از وزارت صمت از خودروسازان و نظرات آن ها درباره کیسات آن ها درباره کیسات آن ها درباره کیسات آن ها درباره کیسات آن ها درباره کیسات آن ها درباره کیسات آن ها
– مدیر کل دفتر صنایع خودرو گفته بازشدن کیسه هوا نیاز به شتاب ندارد. پس لطفا درست درمان تصادف کنین، بلکه کیسه هوا باز شه!
– اصلاً خودتون رو ناراحت نکنین، ما از اولش هم میدونستیم مشکل از خودروسازها نیست.
افشاگری رئیس سابق پلیس راهور تهران علیه خودروسازان.
اما در کنار این خبرها، بشنوید از افشاگری های اخیر سرهنگ «سیدهادی هاشمی» رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ که در گفتگو با همشهری حسابی آنلاین از خجالت خودروسازان درآمده است:
– کیفیت پایینهای داخلی و گزارشهایی که از فنی فنی خودروها میشود، به ماجرای خودروی پشت پرده خوروزا. معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلاً قطعهساز خودش عضو هیئتمدیره خودروسازی است، آیا این فاجعه بالاتر است؟
– عامل اصلی استاندارد نبودن خودروها و این که مردم ما را به کام مرگ می کشند، این است که در دوارد مروادااروادااروادکاروادک است.
– در کشور ما این همه دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد. چطور میشود یک نفر نمیتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟
ردپای کیسه هوا و ترمز خودروها در گزارش پلیس
پلیس راه خوزستان هم دراینباره توضیحاتی به خراسان می دهد و میگوید: گزارش پلیس درباره تصادفات منطقه رئیس رامهرمز-بهبهان تکمیل و به قوه قضاییه ارائه شده است. سرهنگ «رضا دولتشاهی» میافزاید: «در کنار عوامل خطای انسان مانند» عدم توجه به جلو»، «تخطی از سرعت مطمئنه «و» عدم رعایت فاصله از طول »که در اکثر موارد وجود دارد و در تصادفات چندین رویداد، پلیس بوده است. دو موضوع «کیسههای هوا» و «ترمزهای ای. بی. انویه و تشدید کننده تشخیص داده و گزارش خود را ارائه کرده است. هر چه تصمیم گیری و کارشناسی نهایی برعهده مقام قضایی است ».
از سرهنگ دولتشاهی درباره اظهارنظر مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت هم میپرسم و او پاسخ میدهد: «پلیس کاری به گزارش وزارت صمت ندارد و به وظیفه قانونی خود عمل می کند، اما با توجه به اینکه برخی معتقدند در یک سانحه حتما باید خودروها له و لورده بشود تا. کیسههای هوا عمل کند، بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی شود».
[ad_2]